Boganmeldelse – Vindens Skygge

Vindens Skygge

Forfatter: Carlos Ruiz Zafón
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sideantal: 453
Orginalsprog: Spansk (læst på dansk)

16111954_10212236705098008_1318844324_n

Daniel vokser op i skyggen af Den Spanske Borgerkrig. Han bor alene med sin far, der er antikvarboghandler. Som tiårig kommer han i besiddelse af en sjælden bog af en ukendt forfatter. Bogens titel er Vindens skygge. Læseren slynges direkte ind i den labyrintiske opklaring af gåden om den mystiske bog og dens forfatter, der for altid vil forandre Daniels liv. Omkom forfatteren egentligt under en skudepisode i Den Spanske Borgerkrig? Hvem destruerede alle eksemplarer af bogen? Hvorfor får Daniels pludselig Barcelonas brutale politichef på nakken? Og hvad skal han gøre, da han finder sig fortryllet af én kvinde og dybt forelsket i en anden?

Må man godt bande? Det håber jeg, for hold nu kæft for en hæsblæsende, spændende, og indholdsrig bog jeg lige har læst! Jeg fik Vindens Skygge af Sille i julegave, og jeg havde utroligt svært ved at koncentrere mig om den videre gaveopakning juleaften. Jeg ville allerhelst have begyndt læsningen af den med det samme, men en albue i siden af min mor fik mig tilbage til julestuen, og jeg måtte vente helt til den 25. med at begynde læsningen. HÅRDT.DK!

Og fra først sætning var jeg hooked. Den her bog har det hele, og hver sætning er fyldt til renden med informationer. Du bliver hvirvlet ind i en verden af mysterier, kærlighed, had, hævn, håb, drømme og ambitioner. En verden hvor alt på overfladen er ét, men under overfladen er så indviklet, at det først er på de sidste sider at rosinen finder pølseenden.

skaermbillede-2017-01-16-kl-19-43-23

Det er også en bog der i den grad sætter nogle tanker i gang. For hvor langt er der imellem kærlighed og had? Kan din kærlighed til et andet menneske ødelægge dem? Kan dine egne ambitioner for dig selv og dine nærmeste ødelægge både dig og dem? Og hvor meget skal man ofre for kærligheden, ærligheden og for at kunne se sig selv i spejlet dagen derpå?

Carlos Ruiz Zafón skriver fantastisk. Jeg kan se Daniel for mig, stå i regnen og kigge på huset, jeg kan dufte boghandleren, jeg kan høre Claras forfejlede forsøg på klaverspil, jeg kan (i mit hoved) mærke Barcelonas sol, regn, tåge og sne. Og jeg vil aldrig glemme den helt unikke måde siderne i bogen knirkede på.

“Det er en historie om kærlighed, had, og af de drømme, der lever i skyggen af vinden.”
– Carlos Ruiz Zafón –Vindens skygge

Det enste minus jeg kan finde ved bogen er, at jeg til tider havde svært ved at finde rundt i personerne. Det kan dog sagtens skyldes at jeg har haft ret meget at rumstere med på det sidste. Derfor fandt jeg tit mig selv i den situation hvor jeg måtte sidde og blarre tilbage for at hitte rede i historien. Men så velskreven som bogen er, tillægger jeg det mig som person, og ikke bogen at de problemer opstod.

Bogen får 5/5 stjerner, og jeg er glad for at Sille har introduceret mig for denne forfatter og serie. Uden at sige for meget, så tror jeg godt serien (når den er læst færdig) kunne komme op på siden af Åndernes Hus, hvilket siger meget når man ved hvor glad jeg er for den bog.

-Louise

3 thoughts on “Boganmeldelse – Vindens Skygge

  1. Pingback: Det litterære apotek – Ikke den rette medicin | This Fictional Life

Skriv en kommentar