Boganmeldelse – Mus og mænd

Mus og mænd ( Anmelder eksemplar )
Forfatter: John Steinbeck
Forlag: Lindhardt & Ringhof
Sideantal: 144
Sprog: Engelsk ( læst på dansk )
Vurdering: 5/5 stjerner

IMG_5631

Mus og mænd har altid stået på min uendelige “to read” liste, jeg er bare aldrig støt på den, hverken på biblioteket eller i genbrugen. Det var først da Lindhardt & Ringhof meldte, at de genudgav den her i juni måned, jeg igen fik den ind på min radar og fik den læst.

Bogen gør ikke et stort væsen ud af sig selv. Den er lille, simpel og kompakt. Men den indeholder i den grad store ting og jeg forstår godt, hvorfor den er en Nobelpris vinder, for på trods af dens 81 år på bogryggen, går den stadig lige ind i hjertet på en.

Jeg er vild med Steinbecks skrivestil. Den er på en gang super simpel og samtidig fyldt med symbolik og underlagt/usagte handlinger. Den har ingen store og unødvendige ord eller armbevægelser, den holder sig til det vigtigste, og resten er underlagt.

Som Trolderier/Bente så fint udtrykte det i en Instagram kommentar:

Den er fin, og trist – men det fornemmer man fra starten,” …….” Den stemning af, at noget dystert er i vente, formår Steinbeck at få med fra begyndelsen.

Og det har Bente ret i. Lige fra første side sidder du med fornemmelsen af, at det her ender ikke godt. Der ligger en skæbnesvanger dysterhed og lurer lige under overfladen hele bogen igennem, og Steinbeck får den ført fuldstændigt perfekt til døren.

IMG_5630

Mus og mænd er en bog om den barske mandelige verden blandt daglejere i U.S.A i “the great depression’s” skygge. Det er historien om store drømme, benspænd og afhængighed i mange former. Det er afhængighederne, der bliver kulminationen og syndefaldet i histoiren. Det kan være så svært at holde fingerne for sig selv, når ting er så søde og bløde.

Jeg er virkelig imponeret over, at Steinbeck kan skabe et så dybt univers, så komplekse personer og så fuldendt en handling – på så få sider. Han har gjort et fantastisk stykke arbejde med sproget, og holdt det troværdigt i forhold til de personer han har skabt. Og jeg er overbevist om, at det også er en af grundene til, at den stadig fascinerer folk, 81 år efter den blev skrevet.

IMG_5632

Bogen får 5/5 stjerner og er et must read for litteratur elskere. Den er gribende i alt dens brutalitet. Den viser en unik form for kærlighed, der ikke er mange, der har skrevet om, hverken før eller siden Steinbeck. Du burde unde dig selv en eftermiddag i selskab med denne bog. Lade dig omslutte af den og mærke desperationen, håbet, brutaliteten og viljen til at skabe noget større og bedre end det nu, du er blevet givet.

GemGem

Skriv en kommentar