Boganmeldelse – Tyll

Tyll ( Anmelder eksemplar )
Forfatter: Daniel Kehlmann,
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sideantal: 334
Sprog: Tysk ( læst på dansk )
Vurdering: 4/5 stjerner

img_6212

Starten på Tyll tog mig med storm. Den var så velskreven, den trak mig ind i skovens dyb, gav mig kuldegysninger over mørket, lydene og dyrerne, og satte mig i den helt rigtige sindsstemning, til en bog om en gøglers kamp for overlevelse i Tyskland under 3o års krigen. Et lille indre hurra lød i min hjerne, for endelig en bog der ikke brugte gøgleren som bindeled i historien, men som frontfigur!

Og dog.

For bogen ændrede sig hurtigt til at være et storslået værk om 30 års krigen, men med Tyll som bindeled mellem de personer Daniel Kehlmann har valgt, at skildre krigen igennem.

Daniel Kehlmann er en spændende og dygtig forfatter. Han har skrevet en bog, der tager læseren med tilbage til 30 års krigen, det politiske klima og de problemstillinger der gjorder sig gældende for tiden. Han skriver flot og ubesværet store personligheder frem fra Tysklands historie, og begår en bog, der lærte mig noget om en krig, jeg endnu ikke har studeret ret meget selv.

Men at sige at bogen er Tylls historie, syntes jeg er forkert. Jo, Tyll er der og har en rolle, men det er på ingen måde hans livshistorie.

img_6088

Tyll får 4/5 stjerner. Den får ikke den 5. stjerne fordi den ikke, efter min smag og menig, handler nok om Tyll – til at bære hans navn. Men vil du læse en storslået, spændende og velskrevet roman om 30 års krigen, synes jeg bestemt, du skal give dig i kast med denne bog.

Skriv en kommentar