Boganmeldelse – Introvert

Introvert
Forfatter: Anna Skyggebjerg
Forlag: Rosinante
Sideantal: 198
Originalsprog: Dansk
introvert
Kære Anna Skyggebjerg,
Jeg er frustreret, for jeg har lige læst en bog om at være introvert, som ikke lærte mig særligt meget om at være introvert. Istedet lærte den mig, at selv introverte kan proppes ned i diverse kasser, selvom du brugte 198 sider på at påstå, at det kan de ikke.

 

Kære Anna Skyggebjerg,
Du får mig til at tvivle på min berettigelse som introvert, og får mig istedet til at tænke på, om jeg simpelthen er straight up misantrop. Du får det til at lyde, som om jeg har fejlet som introvert, fordi jeg ikke er specielt begavet, ikke er kreativ og ikke kan koncentrere mig i mere end 5 minutter ad gangen – altsammen ting som du påstår kendetegner en introvert. Det var helt sikkert ikke din hensigt med bogen, det er jeg næsten overbevist om. Men når du gang på gang antager at en gennemsnitlig introvert er lige præcis de førnævnte ting, hvordan skal jeg så ellers tolke det? Du får det til at lyde som om introverte er lettere dvaske, kronisk tilbageholdende mennesker, som om vi er hellige og aldrig kunne finde på at finde glæde ved en smule dopamin, og som om vi aldrig kunne drømme om at jagte succes. Som om vi aldrig rigtigt kan begejstres, men kun finder glæde ved at sidde stille og forholde os passive. Du mener dog også, at introverte skal blive bedre til at stille krav til deres ekstroverte omverden, hvilket er en glimrende pointe, for langt det meste af tiden finder vi os måske i for meget, og presser os selv ud i situationer der er langt over vores personlige grænser.

 

Kære Anna Skyggebjerg,
Jeg synes du skriver godt. Du skriver naturligt; mange af dine ord minder om talesprog, og det kan jeg faktisk godt lide fordi det bliver så stille og roligt. Dine sætninger falder således meget indbydende og læses lynhurtigt, og der er ikke meget at misforstå i det du skriver. Jeg synes ganske vist at din bog er lidt for lang, at du gentager dig selv en del, og at bogen måske havde gjort sig bedre som en slags essay på omkring 100 sider; et kort og præcist opråb fra de oversete introverte. Men det er også fordi jeg ikke kan fokusere og let forvirres af al denne gentagen.

 

Kære Anna Skyggebjerg,
Jeg ville så gerne elske din bog, for den burde være selvskrevet til en introvert som mig. Det kunne være så godt. Men jeg kan ikke give den mere end 2 af 5 stjerner.

 

– Sille

1 thoughts on “Boganmeldelse – Introvert

  1. Pingback: Måneden i bøger – Oktober 2016 | This Fictional Life

Skriv en kommentar