Måneden i bøger – Oktober 2016

Oktober har været en helt fin læsemåned; dagene blev pludseligt kortere og så var det lidt mere naturligt at finde tæpperne frem. Her er hvad vi har læst i oktober:

 

Sille har i denne måned læst:

Saga, vol. 2, 3 og 4
Forfatter: Brian K. Vaughan, tegnet af Fiona Staples
Forlag: G. Floy

Lad os lige vende tilbage til det, jeg skrev i sidste måneds opsummering: Jeg elsker Saga, og Vaughans og Staples’ vanvittige, men helt uimodståeligt fascinerende univers. Karaktererne bliver kun bedre og bedre, og jeg elsker at følge med i Marko og Alanas på én gang eventyrfyldte og hverdagsagtige liv, med en lille datter og et arbejdsliv, der skal hænge sammen – alt imens en robotprins, en kvinde med horn og en Lyvekat jagter dem gennem universet. Det er uden tvivl en af de bedste tegnede serier, jeg nogensinde er faldet over – jeg vover endda at sige, at den er på højde med Sandman. Gisp! Mit håb er at serien kan få lov at udvikle sig og at der kommer mange bind endnu, og at jeg en dag kan have min egen collector’s edition stående i reolen. Suk…

The Walking Dead, vol. 1 (Days Gone Bye) og vol. 2 (Miles Behind Us)
Forfatter: Robert Kirkman, illustreret af Tony Moore
Forlag: Fahrenheit

Ah, denne serier gør noget godt ved mig, kan jeg mærke. Jeg begyndte at interessere mig for TWD i den rækkefølge, der ifølge nogen er den forkerte: jeg så HBO-serien før jeg læste tegneserien. Skam mig! Jeg er i og for sig bedøvende ligeglad; jeg ville være lige så vild med historien hvis jeg havde byttet om på rækkefølgen. Jeg mener, det er en gedigen zombiehistorie med awesome, gennemtænkte karakterer. Hvad mere ønsker vi os? Egentlig?

Introvert
Forfatter: Anna Skyggebjerg
Forlag: Rosinante

Det er ikke fordi Sille er sur; Sille er bare lidt skuffet. Jeg har skrevet en anmeldelse, som du kan læse lige her.

Hans og Grete  
Forfatter: Neil Gaiman, illustreret af John Kenn Mogensen
Forlag: Høst & Søn

Man vidste jo godt at det ikke kunne gå helt galt; det er immervæk min yndlings-Gaiman og fabelagtige Mogensen. Alligevel slår denne udgave af det klassiske (og, efter min mening, helt vildt uhyggelige) eventyr ikke helt benene væk under mig. Det kan meget vel have noget med selve historien at gøre; den er ikke vanvittigt medrivende og mangler måske lidt action. Når det så er sagt, så er jeg altid game når Gaiman skriver nye udgaver af klassiske eventyr (jeg var solgt da jeg læste The Sleeper and the Spindle), og Johns illustrationer er smukke, melankolske og på én gang både detaljerige og dejligt simple.

We Should All Be Feminists  
Forfatter: Chimamanda Ngozi Adichie 
Forlag: Gyldendal

Titlen siger vel egentligt det hele, gør den ikke? Ellers kan jeg fortælle dig, at Chimamandas lille, fine bog, som er en skriftlig udgave af hendes TEDx talk fra 2013, er en evigt vedkommende påmindelse om, hvorfor der er brug for feminismen; ikke kun i Nigeria, hvor Chimamanda er fra, men i hele verden. Jeg har aldrig dage, hvor jeg tvivler på at feminismen er den rette vej frem, men jeg skal alligevel lige have en lille reminder fra kloge folk engang imellem, om ikke andet så bare for at høre det fra så mange forskellige mennesker som muligt. Det er, som de unge ville sige, vigtiiiigt. Chimamandas rolige, nysgerrige og lettere kritiske tilgang til sig selv og resten af verden er inspirerende, og jeg lover hende i mit stille sind at jeg snart kaster mig over hendes Americanah, som har stået i min reol længe.

Stå fast
Forfatter: Svend Brinkmann
Forlag: Gyldendal

Hvad er det omvendte af en selvhjælpsbog? Det er Stå fast af filosoffen, professoren med mere Svend Brinkmann, som jeg første gange stødte på da jeg gik på IVA (du må helst ikke spørge mig om jeg kan huske noget af det, jeg læste dengang. For det kan jeg ikke). Jeg har altid insisteret på at holde en kritisk-begejstret afstand til stort set alt i livet (nogle ville nok sige “Du er jo straight up pessimist, Sille!”, men dem om det), og først over de seneste år har jeg lært at være begejstret-begejstret. Det er derfor både rart og latterfremkaldende, at Brinkmann holder fast i de stoiske principper og har bedrevet en anti-selvhjælpsbog om netop dette; at ignorere det han kalder den accelererende kultur, insistere på at dvæle ved fortiden, at tage nej-hatten på og at holde op med konstant at kigge indad og finde sig selv. For som han siger, “Der er en god chance for at du ikke kan lide det, du finder.” Det hele er skrevet med et glimt i øjet, for der er da noget ironisk over at man skal læse en selvhjælpsbog for at få at vide, at man skal holde op med at læse selvhjælpsbøger. Jeg elskede bogen, og glæder mig til min far er færdig med opfølgeren, Ståsteder, så jeg selv kan gafle den.

Blogbogen
Forfatter: Julia Lahme
Forlag: Rosinante

Få danske bloggere har så meget erfaring og pondus som Julia, og som relativt ny blogger synes jeg at det er rart at få lidt tips og tricks. Og det fik jeg. Jeg kan ikke på stående fod sige, hvad jeg konkret har fået ud af bogen, men måske vil det vise sig på længere sigt, når jeg står overfor en eller anden blog-relateret udfordring. Hermed også en anbefaling til andre bloggere, nye som gamle: Julias bog er fyldt med gode idéer, interviews med forskellige danske bloggere og selvom der selvfølgelig er flere uskrevne regler, er der ikke som sådan nogle løftede pegefingre. Rar og god bog, især hvis du er gået i stå med bloggeriet og trænger til at tænke “Aha, det kan man jo også!”

 

Louise har i denne måned læst:

Danser med ulve
Forfatter: Michael Blake
Forlag: Lademann (Lindhardt og Ringhof)

Jeg elsker denne fortælling og hele den underlæggende mening med den.
Jeg kunne plapre løs om den, men det har jeg allerede gjort i en anmeldelse, som du kan læse lige her: Danser med ulve

Busters verden
Forfatter: Bjarne Reuter
Forlag: Branner og Korch

Jeg er vild med Buster og den verden han lever i. For selv om det er den samme verden som  alle vi andre lever i, ser Buster den bare på en helt unik måde, og den måde gøre bare hans hverdag lidt nemmere at håndtere. Jeg glæder mig til at få læst de sidste 2 bøger i serien om Buster. (og jo jeg har sunget Busters sang af fuld hals de sidste par uger)

Den Lille Prins
Forfatter: Antoine de Saint-Exupéry
Forlag: Lindhardt og Ringhof

Jeg har jo været så heldig at have haft fornemt besøg i løbet af denne måned.
Og det var ingen ringere end Den Lille Prins der kiggede forbi. Du kan læse om oplevelsen lige her: Den Lille Prins

Feber ved daggry
Forfatter: Péter Gárdos
Forlag: Gyldendal

Det her er en virkelig sød historie. En rigtig kærlighedsroman, og dem er jeg normalt ikke rigtig så glad for at læse. Men den her den kunne noget mere end kærlighed. Der var noget historisk inde over, og en trods over for læger og deres meninger, og så var der et fantastisk håb på trods. Den er virkelig anbefalelsesværdig.

2 thoughts on “Måneden i bøger – Oktober 2016

Skriv et svar

