“Feminism is not a rulebook, but a discussion, a conversation, a process.”

Det har taget mig helt utroligt lang tid at komme i sving med det her indlæg, og det faktum at jeg har været nervøs for folks reaktioner siger vist lidt om, hvorfor det er vigtigt. Som i at man ikke skal være bange for at sige det højt: jeg er feminist. Ovenstående citat fra Tevi Gevinson ledte mig i den rigtige retning da indlægget ikke ville tage form, så here we go.

Ligestillingsdebatten fylder enormt meget i disse år, og mange kloge mennesker råber højt og siger kloge ting. Jeg støtter op og er enig langt hen ad vejen – men som vanvittigt introvert og stille menneske må jeg nogle gange erklære mig en lillebitte smule uenig. Jeg elsker for eksempel Emma Holten og hvad hun gør for ligestillingen. Men et meget brugt citat af hende lyder noget i retning af: “Forbered din tale til når folk spørger, hvorfor du er feminist”. (jeg var for doven til at finde det eksakte citat. Undskyld, Emma!) Emma har som bekendt været igennem en masse ting, som jeg på ingen måde kan relatere til, og således er hendes tilgang til feminismen langt mere kampagtig (nej, der står ikke krampagtig!) end min egen, langt mere tilbagelænede, priviligerede tilgang. For jeg nægter at have en tale og et forsvar parat. Jeg skylder ikke nogen en forklaring på, hvorfor jeg er feminist. Dette har ikke noget at gøre med, at jeg synes du selv må regne den ud, eller at du er dum hvis du stiller spørgsmålstegn ved min tilgang til ligestilling – bestemt ikke.

malala

Når jeg nødigt forklarer grunden til at jeg kalder mig selv feminist, så skyldes det at det er en utroligt personlig ting for mig. Ikke at det er en velbevaret, mystisk hemmelighed; det er bare blevet en så naturlig del af mig, at jeg ikke kan se hvorfor jeg skal forsvare det. For den politiske, grundlæggende del af feminismen (der handler om overbevisningen om at alle, uanset køn, skal have lige rettigheder og aldrig skal begrænses af, om de tilfældigvis er født med et “forkert” køn) hverken kan eller vil jeg argumentere imod. Jeg skal nok råbe højt når den feministiske ideologi søges undertrykt, indskrænket eller bekæmpet. Så mange af de ting vi nyder godt af i vore dage er affødt af ismer, og jeg tør slet ikke tænke på hvordan mit liv ville se ud, hvis ikke kvinderne i sin tid havde sagt “Nu er det nok!” og besluttede sig for at tage kampen op. Af samme årsag gør det mig harm når de yngre feminister får skudt i skoene, at de feminister forkert. Jeg har set adskillige debatindlæg der påtaler unge kvinders (manglende) påklædning og åbenlyse seksuelle attitude, og jeg forstår det ganske enkelt ikke. Ville jeg selv vælge at fremstå så provokerende og nedringet? Probably not. Men lige præcis i dén sammenhæng handler det jo ikke om mig; jeg vil altid forsvare disse kvinders (og mænds!) ret til at iføre sig hvad de vil uden at de skal have påtalt at de “har misforstået feminismen!” For det tror jeg ærligt talt ikke at de har. Jeg tror den nye bølge af feminister er kloge nok til at være uhyre tankemmelige for de ældre kvinders oprør, og jeg tror ikke at deres tro på den traditionelle feminisme falder proportionelt med det tøj, de vælger at tage af.

emma

Det jeg prøver at sige, er at så længe du tror på den grundlæggende ligestilling mellem kønnene (det være sig både binære og non-binære), så  er du feminist. Hav venligst nosser nok til at tage ordet til dig, og gør det så til dit eget. Vil du være æggende, forførende og letpåklædt uden at folk taler nedsættende om dig? Her, tag en bid af feministkagen. Vil du som kvinde iføre dig jakkesæt og tjene det samme som de mænd, der udfører præcis samme det samme stykke arbejde som dig? Velkommen i klubben, det er præcis det, vi går ind for. Vil du tages alvorligt i en verden der insisterer på at du er mindre værd, bare fordi du har bryster og brede hofter? Say no more, vi er her for dig. Aner du ikke hvilken fod du skal stå på, fordi din seksualitet ikke passer ind i de gængse kasser? Træd indenfor og føl dig hjemme, din seksualitet er lige så meget værd som alle de andres.
Feminismen er din, min og vores, og hvad enten du skal fejre kampdagen hjemme i sofaen, på dit arbejde eller til et større arrangement, så håber jeg at du får en dejlig dag i ligestillingens ånd.

emma2

– Sille

 

Skriv et svar

