Boganmeldelse – Gileads døtre

Gileads døtre( Anmelder eksemplar )
Forfatter: Margaret Atwood
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sideantal: 480
Original Sprog: Engelsk (læst på dansk)
Vurdering: 4/5 stjerner

23D19DF9-8AED-4BBF-941C-07B8FFC022B5

Der har været delte meninger om, hvorvidt Gileadas døtre var en værdig og/eller den rette fortsættelse til Tjenerindens fortælling. 
Selv var jeg overrasket over, hvordan Margaret Atwood havde valgt at gribe den an.
Det var ikke den historie jeg havde håbet at få, ikke de personer jeg havde håbet at høre mere om eller lære at kende. Men hun har gjort det rigtige og jeg elsker bogen. Den er fantastisk!

Jeg synes det er modigt at gå væk fra det kendte persongalleri og vælge at bygge et nyt op omkring få kendte personer. 
Det har gjort, at bogen viser os læsere en side af Gileada, vi ikke får i første bog, og det udvider derfor vores forståelse og viden om det univers, Margaret Atwood har skabt. Vi følger en helt anden social klasse og bliver derfor præsenteret for en hel række nye problemstillinger, regler og konsekvenser.

BBBB60FB-A3AC-4D19-A906-1B36915ACEBD

Margaret Atwood skriver framragende. Der er et godt spændings niveau gennem hele bogen, karakter galleriet er velskrevet, og man mærker tydeligt karakterenes følelser og alvoren i deres situationer.
Jeg syntes godt, hun kunne havde givet os 50 sider mere og uddybet slutningen. Den virkede lidt tynd i forhold til den grundige opbygning, der har været igennem hele bogen.

Hvis du har læst Tjenerindens fortælling og ikke har læst Gileads døtre, synes jeg bare, du skal spurte til nærmeste bog pusher og få fingerne i den.

Skriv en kommentar