Boganmeldelse – Det var os

Det var os ( Anmelder eksemplar )
Forfatter: Golnaz Hashemzadeh Bonde
Forlag: Politikens Forlag
Sideantal: 205
Sprog: Svensk ( læst på dansk )
Vurdering: 5/5 stjerner

IMG_5271.JPG

Den her bog er fuldstændig fantastisk! Den rev mig lidt i stykker, den ændrede mit livssyn, og udvidede mine horisonter på måder, jeg ikke troede var muligt.

Vores hovedperson Nahid er på ingen måde et menneske jeg kune lide, eller fandt sympatisk. Jeg fandt hende dybt egoistisk og syntes hun krævede alt for meget af hendes datter, venner og verden.  Normalt ville en sådanne hovedeperson, trække bogen ufattelig meget ned i min verden, men lige her, i denne bog, der er hun helt perfekt.

Nahids historie er brutal. Så fuld af håb, så fuld af nederlag og så fuld af styrke. Jeg fik ændret mit syn på flygtninge. Jeg har altid set dem som svage mennesker vi skulle hjælpe, behandle med respekt og omsorg, og det skammer jeg mig over nu.
Flygtninge er stærke, modige mennesker. Vi skal behandle dem med den største respekt, og  som de stærke mennesker de er. Hjælpe dem på alle måde vi kan, men ikke havde ondt af dem. De er nogle ufattelig modige mennesker, der har set en frygt i øjnene, du og jeg nok (heldigvis) aldrig komme til.

Den frygt, de oplevelser og den fulgt flygtninge har været igennem, gør noget ved et menneske, og det er det Nahids historie vil gøre os opmærksomme på. Den lukker os ind i en verden, vi normalt ikke gider beskæftige os med. Den tvinger os til at se alt snavset i øjnene, tage stille til os selv som mennekser på en, måde vi ikke er blevet tvunget til før, men som det er på høje tid vi gør.

IMG_5327

Nahids historen er så aktuel som nogen overhovedet kan blive. I skyggen af den flygtningekrise vores morderne samfund pt prøver at finde en holdbar løsning på, burde alle mennesker læse “det var os”. Den giver et indspark i debatten vi i den grad trænger til.

Bogen får 5/5 stjerner. Golnaz Hashemzadeh Bonde tør hvor andre tier. Hun tør skrive om de komplekse forhold mellem mor/datter, datter/far og mor/far, i de tunge skygger af skyld, vold, krig og sygdom. Hun tør sætte spørgsmålstegn ved, hvor vidt folk altid er villige til at bære den skæbne de selv har valgt, og om man har brede skulder nok til at gøre det.

Du skal læse “det var os”, hvis du gerne vil udfodres i dine tanker om flygtning og den krise vi pt står i. Uanset din politiske holdning, vil den her bog gribe dig om hjertet.

Skriv en kommentar