Boganmeldelse – Drømme i krigens tid – Barndomserindringer

Drømme i krigens tid – barndomserindringer ( Anmelder eksemplar )
Forfatter: Ngũgĩ wa Thiong’o
Forlag: C&K Forlag
Sideantal: 237
Sprog: Engelsk ( læst på dansk )
Vurdering: 3/5 stjerner

IMG_5056.jpg

Biografier er altid nogle spændende størrelser og altid lidt svære at anmelde. I bund og grund bedømmer man jo som læser, om personens liv er spændende nok til, at man gider læse om det. Det er de fleste, jeg tror faktisk aldrig jeg er stødt på en biografi, jeg ikke syntes om. Det der kan gøre udslaget fra at være en fantastisk biografi til en middelmådig biografi er, hvilken måde forfatteren har valgt at gribe sin egen historie an på, for der er jo så mange måder at fortælle en historie på.

Ngũgĩ wa Thiong’o har valgt en metode, jeg ikke er udpræget fan af. Ngũgĩ har (efter min mening) valgt at lade Kenyas historie være for meget i fokus.  Kenyas histoire er kompleks, indviklet og utrolig spændende, og jeg forstår godt, hvorfor den fylder i bogen, jeg er bare ked af, at den fylder så meget, som den gør.

Under min læsning fik jeg følelsen af, at det til tider var en faglitterær bog, jeg sad og læste – med Ngũgĩ som fortæller, og med udpluk fra hans liv indlagt, for at gøre bogen mere menneskelig og relaterbar for mig, som læser. Jeg syntes lidt Ngũgĩ’s egen historie druknede i fokus på de store begivenheder i Kenya. Dog er der ingen tvivl om, at han nærmest har stået lige i orkanens øje, så måske er hans historie svær at fortælle, uden at Kenyas historie bliver så stor en del af bogen. Jeg savnede måske bare flere historier, der kunne bringe mig helt ind under huden på Ngũgĩ, hvor jeg virkelig kunne mærke hans følelser og stemme – i stedet for Kenyas.

IMG_5058

Bogen får kun 3/5 stjerner. Men det skyldes udelukkende mine personlige præferencer for, hvad der gør en biografi god, og hvordan den formidles bedst. Ngũgĩ’s historie er ufattelig spændende, og viser på en utrolig stærk måde, de udfordringer Kenyanere har stået over for, og stadig står over for. Det er en histoire om det svære valg mellem traditioner og fremskridt, og at finde den rigtige vej frem i livet for selvet, og hvad borgerkrig kan gøre ved drømme.

Jeg vil, på trods af mine sølle 3 stjerner, på det varmeste anbefale folk at læse bogen. Og jeg skal bestemt også læse de næste to og få hele Ngũgĩ’s livshistorie.

Skriv en kommentar