Boganmeldelse – Fuglemanden

Fuglemanden( Anmelder eksemplar )
Forfatter: Sarah Engell
Illustrator: Lilian Brøgger
Forlag: Forlaget Carlsen
Sideantal: 112
Sprog: Dansk
Vurdering: 4/5 stjerner

IMG_5048

Hvor ville jeg ønske denne bog var skrevet for 12-15 år siden. Hvis jeg havde haft den bog, da jeg var 13-16 år gammel, så tror jeg ikke, jeg havde skjult min sygdom ( angst og ocd) så længe som jeg gjorde.

Bogen er hårdtslående med Sarah Engells korte og direkte tekster, tilført Lilian Brøggers unikke og rå, men samtidig skrøbelige streg, der giver bogen og historien et udtryk, jeg personligt virkelig kunne identificere mig med og se min sygdom i.

IMG_5051

Jeg har ikke en fuglemand, jeg har “kun” min egen hjerne + angst og ocd at slås med. Hvor Barbaras fuglemand  ( hendes skizofreni) udstikker hendes hverdag, er det min angst og ocd, der udstikker min. Det er to sygdomme, der er meget forskellige og svære at sammenligne, men fælles for os begge er, at “de” har en mening om, hvad vi må og ikke må, skal og ikke skal, burde og ikke burde. Hvornår det hele skal gøres, hvordan det hele skal gøres, og hvor det hele skal gøres. Hvis vi, Barbara og jeg, ikke overholder det, så vælter vores verden. Vores hjerne spiller os et kæmpe puds, og sætter en parallel virkelighed op, som vi inderst inde godt ved, er løgn, men som vi har svært ved at kæmpe imod og overvinde.

Det lyder lige så voldsomt og kaotisk som det er, og lige så indviklet og uforklarligt som du forestiller dig. Det er også derfor Lilian Brøggers tegninger er så vigtige for Sarah Engells historie, uden hinanden ville de ikke give mening. Tegningerne forklarer en del af galskaben og forvirringen, og det de ikke kan forklare, dækker teksten (og omvendt).

IMG_5050

Hele bogen er utroligt flot bundet sammen, og resultatet er noget, der kan komme til at hjælpe rigtig mange unge mennesker. Jeg vil inderligt håbe, at vores uddannelssystem får øjenene op for de muligheder, der er i Fuglemanden, hiver dem med i undervisningen og får taget snakken med de unge mennesker, der er i vores samfund.

Der er intet galt eller forkert i, at være psykisk syg. Du er ikke svag, dum, klam, uværdig, ulækker, uelskelig eller andre labels, du kan finde på. Du er unik, og du er stærk. Du kan få hjælp, og du kan få det bedre! Det er alt det Sarah Engell og Lillian Brøgger  formidler i Fuglemanden og giver læserne.

Bogen får 4/5 stjerner, ( den 5. får den ikke, fordi jeg virkelig er dårlig til tegneserier, det er ikke noget – jeg nyder at læse).  En kæmpe anbefaling med herfra, og et lige så stort håb om, at den kommer til at udrette det, den har potentiale til.

2 thoughts on “Boganmeldelse – Fuglemanden

Skriv en kommentar