Boganmeldelse – Den fabelagtige familien Frank

Den fabelagtige familien Frank ( Anmelder eksemplar )
Forfatter: Michael Frank
Forlag: Lindhardt & Ringhof
Sideantal: 368
Sprog: Engelsk ( læst på dansk )
Vurdering: 3/5 stjerner

IMG_4687

Det her er som sådan, slet ikke nogen dårlig bog eller historie. Forfatteren er super dygtig, skriver rigt og beskrivende – måske endda for beskrivende. Jeg synes personligt godt historien kunne havde stået skarpere. Jeg ved at alt, hvad der står i bogen, er vigtigt for forfatteren, men spørgsmålet er, om det også er det for læseren og læserens forståelse af historien? Det er jeg ikke overbevist om.

For at forstår bogen og få mest ud af den når du læser den, er der nogle grundsætninger, du SKAL huske, for det er en meget indviklet familie, bogen omhandler. Det vigtigste at huske er:

Bror og søster giftede sig med søster og bror.
Det ældste par har ingen børn, så det yngste ægtepar deler deres med dem.
 De to familier bor tre veje fra hinanden oppe i Laurel Canyon-
Og bedstemøderne bor sammen i en lejlighed for foden af bakken.

Det lyder i sig selv ret forvirrende, ikke? Det bliver på ingen måde bedre af alle de kælenavne, der er i familien. Jeg har læst hele bogen og jeg aner stadig ikke, hvem fx. Puddy er. Jeg forstår fuldt ud, at alle kælenavnene til alle personerne har haft en kæmpe betydning for forfatterens opvækst, men jeg er overbevist om, at historen havde været bedre formidlet og nemmere og mere overskuelig at læse, hvis der var blevet udvalgt ét kælenavn pr. person.

IMG_4690

Histoiren er super spændende og skræmmende. Det er uhyggeligt, hvilken magt Harriet Frank har over sin familie. Hvor magtesløse familien er over for hendes ideer og luner, og hvor meget de bliver nød til at ofre – for at have en vis fred og balance i hverdagen. Det er uhyggeligt, hvilken magt hun har over forfatteren, hvordan hun spiller ham ud mod resten af familien, og fanger ham i sit spindelvæv af en verden.

Jeg har fulgt lidt med i andres meninger om bogen. Mange beklager sig over det langsomme tempo i historien, nogle har enda opgivet den pga udpræget kedsomhed over bogen og historien. Jeg forstår dem ærlig talt godt. Det er synd, for historien kan så ufattelig meget, og sætter så mange tanker og spørgsmål i dit hoved. Problemet er bare, at den ikke står skarpt nok. Jeg kan dog ikke finde ud af, om det er forfatterens skrivemetode, eller om det er de valgte historier fra hans liv, der gør det. Måske er det i virkeligheden den overvældende opmærksomhed for detaljer, og alle de maleriske beskrivelser af hjem, lokalisationer og mennesker man kommer til at drukne i. Hver en side er spækket til bristepunktet med informationer, og det kan være meget udmattende og kedsommeligt at læse en sådan bog.

Bogen får 3/5 stjerner. Jeg syntes bestemt at folk der nyder, at læse biografier skal give sig i kast med den, for den kan som sagt virkelig meget og har meget på hjertet. Men føler du, at du drukner i info, eller ikke er underholdt nok, så er der intet galt i – at droppe den.

Skriv en kommentar