Boganmeldelse- Provinspis

Provinspis
Forfatter: Ditte Wiese
Forlag: Forlaget Carlsen
Sideantal: 229
Vurdering: 5/5 stjerner

IMG_4678

Den her perle af en ungdomsroman ramte mig som en knytnæve med orkankraft lige midt i solar plexus. Jeg maratonlæser meget sjældent bøger, mest fordi det er virkelig svært at finde tid til. Men den her, 2 dage, bum, læst.

Og jo, jeg ved godt alle andre nok allerede har opdaget, hvor fantastisk den her bog er. Men det tog lige lidt tid før den fandt mig. Jeg var så ufattelig heldig, at blive matchet med Ditte Wiese til julebogbytteri anno 2017. Ditte sendte en kasse med bøger og solbærmarmelade der ramte plet, og blandt dem var hendes egen bog. Det er den første af de medsendte bøger, jeg har fundet tid til og læse. Og sikke en bog!

IMG_4683

Alt hvad du tror og forventer ungdomsromaner/YA er, bliver sat på prøve og modbevist i Provinspis.
Det her er ikke den typiske rosenrøde første forelsket, den første gang, den første smøg bag cykelskuret, den første fest, de første tømmermænd, det første møde med voksenlivet. Alt det er forlængst overstået for vores hovedeperson Ida.
Ida kæmper med helt andre, og langt større problemer. Hun kæmper med følelsen af restløshed, kedsomhed og uduelighed ( ikke hende, alle andre), hun kæmper med at navigere mellem det hun vil have nu, og det hun drømmer om hendes liv skal være. Burde være. Hun føler sig fanget, holdt tilbage og misforstået.

Ida indeholder en fandenivoldskhed der kommer helt ind under huden på dig. Ditte giver hende en unik og stærk stemmer, du ikke kan lukke af for.
Ida står og råber dig lige ind i ansigtet, du kan ikke vende dig væk eller lukker ørerne. Hun tvinger dig til at lytte til, og se, en side af den danske ungdom, du normalt ryster på hovedet- og sukker af. Dem du normalt mener bare skal tage sig sammen, og lade værd med at spilde deres evner, når nu de har så mange af dem. Men er det nu også så nemt, som man går og tror som “voksen”? Det er blandandet det Provinspis handler om.

IMG_4692 (1).jpg

Jeg har endnu en gang problemer med at få skrevet en anmeldelse, der virkelig beskriver hvor vigtig den her bog er. Hvor velskreven og hårdtslående historien er.
Jeg er vild med Dittes “no bullshit” tilgang til både sproget og historien. Der bliver ikke på noget tidspunkt lagt finger imellem, det er råt fra leverne og det er bestemt også den enste måde at fortælle Idas historie på.
Under læsningen af bogen kom jeg flere gang til at tænke på historien Christiane F. De kæmper mod noget af det samme, dog er Ida mere sin egen en Christiane F. Om deres historier slutter på samme måde, må du læse Provinspis for at finde ud af.

Jeg mener helt bestemt, at både unge og voksne kan lære en hel del af Ida og Ditte. Det her er ikke kun en bog for ungdommen.
Bogen får 5/5 stjerner, og en gigantisk anbefaling med på vejen her fra. Læs den NU!

Jeg vil også gerne sige tak til Ditte, for at tage sig tid til at snakke hele bogen i gennem med mig, op til flere gange. Det er en læser halvvåde drøm, at få lov at snakke bogen igennem med selveste forfatteren. Vi har været langt omkring, og helt til musikkens verden. 
Jeg gik og lyttede musik for et par dage siden, og Eventyr for begynder med TV-2 begyndte at spille. Det var som at blive slået af Dittes skriftlige knytnæve igen. Med et stod Ida lige der foran mig. Jeg skrev fluks til Ditte, og hun skrev tilbage, at der faktisk var et mashup med Magtenskorridor der ramte endnu mere plet, og efter et lyt måtte jeg giver hende ret. Og hun gav lige et bonus nummer med, nemlig Every You Every Me af Placebo, det er Ida i Jons seng. Så hvis du har læst bogen, så vil jeg anbefale dig at give de 3 sange et ekstra godt lyt.

Skriv en kommentar