Boganmeldelse – Butcher’s Crossing

Butcher’s Crossing

Forfatter:  John Edward Williams
Forlag:  Lindhardt og Ringhof 
Sideantal: 328
Originalsprog: Engelsk (læst på dansk)
Vurdering: 4/5 stjerner

b78b6f10-0c99-48e4-8928-39f6096458ec_1450535632

Will Andrews dropper ud af Harvard og tager på en utrolig og livsforandrende rejse, som kommer til at vende op og ned på tilværelsen.
I “Butcher’s Crossing” er året 1873. Will rejser til et lille område i Kansas, der bliver kaldt Butcher’s Crossing, og her møder han Miller, der fortæller om en bisonflok han gerne vil have fingrene i. Det ene tager det andet og pludselig er Will taget med på en fire mand høj ekspedition, der byder på voldsom natur, skønhed og skæbnesvangre forandringer. Intet er det samme igen, da de vender hjem.

 

Dette er min 2. bog af John Williams, og jeg er kommet frem til, at John Williams er en fantastisk forfatter. Han skriver malerisk og gribende. Hans persongallerier er dybdegående og han fanger kernen i de personer han beskriver.
Men, der er altid et men, hans bøger bliver bare ikke ved mig. Jeg tænker ikke nærmeer over dem, når de er læst færdige. Jeg kravler ind i dem og bliver opslugt af dem når jeg læser dem, men der er ikke noget i dem jeg går og grubler over efter læsningen. Og det er virkelig ærgerligt, for det er noget af det jeg elsker ved bøger. Når de bliver ved mig, og de giver mig noget at tænke over.
Butcher’s Crossing var dog, for mig personligt, meget mere gribende end Stoner.
Handlingen bliver skudt hurtigt igang, og der holdes et stabilt tempo gennem hele bogen. Personerne er velskrevede, og deres personligheder og værdier får alle konsekvenser for handlingen i bogen. Man mærker dem alle sammen, deres sorger og glæder, og det gør, at handlingen får den dybde der skal til, for at dette ikke bare bliver endnu en bog om endnu er bisonjagt.
Will Andrews står som hovedpersonen, og det er fra hans “mund” man får historien.
Jeg savnede dog lidt mere baggrundshistorie om Will, men det er som sådan ikke noget der er vigtigt for historien, så det er nok derfor forfatteren har undladt det.
Bogen er velskrevet og har den helt rette mængde af filosofi om livet, landskabets fortabelser og indre personlig krise til at du bliver hængende på handlingen hele vejen igennem. Jeg synes personligt at den er meget mere velskrevet end Stoner, og jeg nød den som sagt også i meget større grad .
Du skal læse Butcher’s Crossing, hvis du vil med på et eventyr du tror du har regnet ud på forhånd, men som overrasket dig gang på gang. Det er en episk og velskreven roman om kampen for overlevelse og kampen for at overbinde naturen og livets luner, og hvordan det der måske var alt du drømte om, ender med at bliver det der ødelægger dig.
Jeg giver Butcher’s Crossing 4 ud af 5 stjerner. Den kan ikke få den 5., fordi den ikke blev ved mig efter afsluttet læsning. Den gav mig ikke noget at tænke dybere over, men jeg var underholdt hele vejen igennem, og nød John Williams’ fortællemåde og  leg med sproget.
Jeg ville helt klart anbefale den til alle der elsker historie fra slutningen af 1800’tallet.

– Louise

 

Skriv en kommentar