Boganmeldelse – Stoner

Stoner 

Forfatter:  John Edward Williams
Forlag:  Lindhardt og Ringhof 
Sideantal: 303
Originalsprog: Engelsk (læst på dansk)
Vurdering: 4/5 stjerner

23016365

William Stoner bliver i slutningen af det nittende århundrede født ind i en fattig bondefamilie i Missouri, USA. Som ung går han på landbrugsskole, men drages af litteraturens verden. Han vælger det akademiske liv som lærer, hvor bøgerne forbliver hans faste holdepunkt – også når modgang og skuffelser truer med at ødelægge hans tilværelse og karriere.

 

Jeg NØD at læse den her bog, virkelig! Jeg kunne ikke vente med at komme hjem til bogen. Til at kravle ind i Stoners liv.
Men her efter, ja, der føler jeg ikke rigtig noget for bogen. Den var god, fantastisk, men nu, ja nu er jeg ligesom færdig med den. Det er en meget underlig følelse for mig. Sådanne plejer jeg ikke at have det med en bog. Jeg ville anbefale den, bestemt, den er en god læseoplevelse, men den sidder ikke fat i mig, på sammen måde som bøger plejer at gøre.
Stoner er som person meget velskrevet. Man mærker hans udvikling fra opdagelsen af den litterære verden, til opdagelsene af den første kærlighed, til udviklingen af en bitterhed der aldrig rigtig bider sig fast på trods; man kommer til at holde af ham, og holde med ham.
Jeg glemte til tider, at bogen ikke foregår nutidigt. Handlingen lukker sig om sig selv, og det er kun ved nævnelsen af verdenskrigene at jeg huskede på tidsperioden. Det gør bestemt ikke bogen dårlig. Det fascinerer mig at John Edward Williams kan skrive så stærkt, at tidsperioden ikke bliver det vigtigste, men udviklingen med personerne træder i forgrunden.
Bogen beskriver så smukt, hvordan de valg man tager i livet er nogle man må leve med, på godt og på ondt. Man må leve med alt hvad de indebærer, og hvordan de former en selv, og ens liv.
Så hvorfor bliver bogen ikke ved mig, på samme måde som bøger har gjort før?
Jeg ved det ikke. Et bud er, at Stoners liv er så langt fra mit, og hans personlighed ligger så langt fra hvad jeg er, at jeg ikke ser mig selv i ham, eller historien, men simpelthen bare kunne læne mig tilbage og være tilskuer.
Bogen får 4/5 stjerner.
Den er velskrevet, gribende og læseværdig.
Hvis den skulle have haft den 5. stjerne, skulle den have”blevet ved mig” længere.
Men jeg vil helt klart anbefale dig at læse den. Det var ikke en læseoplevelse jeg ville have undværet.
– Louise

2 thoughts on “Boganmeldelse – Stoner

  1. Pingback: Late night book chat med Louise og Sille, #2 | Trillebøger

  2. Pingback: Boganmeldel – Butcher’s Crossing | Trillebøger

Skriv en kommentar