Boganmeldelse – Min kinesiske farmor

Min kinesiske farmor ( Anmelder eksemplar )
Forfatter: Lars Saabye Christensen
Forlag: Forlaget Grif
Sideantal: 230
Original Sprog: Norsk (læst på dansk)
Vurdring: 3/5 stjerner

Hvis De lige vil være sød at rejse dem op og tage bukserne af, (ikke for mig, gud bevare mig vel, det ville jeg aldrig bede mine læsere om) for farmor Hulda. Sikke en kvinde. 
Ingen Hulda, ingen Lars. Ingen Lars, intet forfatterskab. Intet forfatterskab, ingen bog. Og hvilken bog!

Ja hvilken bog? 
Jeg er indrømmet ikke ret vild med fortællestilen, Lars Saaby har valgt til dette værk. 
Jeg har respekt for, at han ikke vil opdigte en historie om farmor Hulda, men holde sig til de sparsomme kilder han har og ud fra det prøve, at finde hoved og hale i både Huldas og resten af familiens historie.  
For mig er det bare ikke historien om Hulda, men historien om forfatteren selv, hans ophav og (mandlige) slægt med Hulda, som et næsten svævende, mystisk sagnomspundet væsen i periferien.
Men samtidig er jeg også 100% opmærksom på, at historien ikke kan skrives anderledes, ud fra det Lars vil med bogen, og det han har haft tilgængeligt for at skrive den.

Når det kommer til pointerne i bogen, ja så er min menig en helt anden. Jeg er ret pjattet med den stille hyldest til kvinderne i hans liv, til det skrøbelige og fine i relationerne, og hele spørgsmålet om hvordan, hvor meget og hvorfor man kender menneskerne i sit liv, som man gør. Om udviklingen i/af forhold indbyrdes gennem livets forskellige faser. Og om ens egen forandring i forholde til det hele. Om hans tanker angående tid. Den lange tid, den korte tid, ingen tid og altid. Og tidens indvirkning på opfattelsen af begivenheder.

Som du nok fornemmer, er jeg meget splittet omkring min læseoplevelse. Jeg nød  just ikke at læse bogen, men jeg fik samtidig ufattelig meget ud af Saabys tanker og historie. 
Jo længere tid jeg får bogen på afstand, jo mere fylder den i min tankegang. Den sætter nye tanker igang, perspektiverer til mit eget liv, til den udvikling kvindernes rolle i verden har været igennem de sidste 100 år, og hvad kvinder har betydet, og stadig betyder, for alt udvikling i verden, enten det så er inde for familiens eller på toppen af firmaernes rangordner.  

Min kinesiske farmor er en interessant og tankevækkende bog. Et kig på mennesker, sammenhold, familie, ens egen plads i verden og udviklingen af den. 

Skriv en kommentar