Boganmeldelse – Belgravia (Belgravia #1-11)

Belgravia (Belgravia #1-11)
Forfatter: Julian Fellowes
Forlag: Politikens Forlag
Sideantal: 400
Sprog: Engelsk (Læst på dansk)
Vurdering: 5/5 stjerner

Unknown
Jeg har glædet mig SÅ meget til at få Belgravia i hænderne og læse den. Men jeg har jo ikke den største pengepung, så jeg har pænt måttet vente til biblioteket havde den hjemme, så jeg kunne få den læst.

I min familie har Downton Abby været en stor ting, hvis man var over 40.  Man har siddet klar med kagen og kaffen til hvert eneste afsnit, og flere familiemedlemmer har også været ude og investere i serien på DVD. Jeg selv har kun set et par afsnit af serien hist og her, dog mest fordi jeg er så dårlig til at huske at se TV-serier i fjersynet, og ikke Netflix (Ja, jeg ved godt den er kommet på Netflix, men Rom blev ikke drukket på en dag, vel!) . Det jeg har set af Downton Abby synes jeg har været super spændende og gennemført, så jeg har (selvsagt) haft virkelig store forventninger til Belgravia.

Unknown1
Og jeg må sige at Julian Fellowes har gjort en genistreg! Alt fra tidsbilledet, til persongalleriet, til handlingen, er bare 100 % gennemført.
Fellowes kommer hele vejen rundt med personerne. Deres dårlige sider har lige så stor, måske faktisk større, betydning som deres gode sider. Det er en roman om klassespil, og alle de skjulte og uskreven regler, der var i Londons overklassesamfund anno 1840’erne.
Jeg er meget glad for at jeg ikke levede dengang. Jeg tror slet ikke jeg ville kunne navigere i alt det drama, holde mine rigtige følelser så skjulte, at jeg kunne manipulere  så meget med andre folk, som det var nødvendigt for at overleve dengang.

Belgravia er også en roman om kærlighed, og især egenkærlighed: Hvad får jeg selv ud af situationen? Hvordan spinder jeg mest guld på denne skandale? Hvordan ydmyger jeg min “modstander” mest muligt? Og hvordan beskytter jeg mig selv bedst? Det er en roman om hvordan kun de stærke overlever, og om hvor lidt der skal til for at du selv går fra at være den stærke til den svage.

Bogen får 5 ud af 5 stjerner, og er et must read for dig der har en interesse i England og historie, og dig der slugte Downton Abby råt. Fellowes er en fantastisk fortatter med stor opmærksomhed på de helt små detaljer, og på hvad der gør mennesket til mennesket.

– Louise

Billederne er taget på Farvergården Kerteminde, vi takker for samarbejdet.

Skriv en kommentar