Fredagsfavoritter #15

Fredagsfavoritter er min ugentlige opsamling af de ting, der optager mig for tiden. Det er for det meste meget eklektisk, med alt godt fra havet indenfor spil, film, serier, bøger og musik. Jeg betragter disse indlæg som min mulighed for at gå lidt amok med ting jeg holder af, uden det store hensyn til popularitet og politisk korrekthed (hvornår har jeg nogensinde gået op i det?)

The Vanishing of Ethan Carter

For nogle år siden blev jeg på én aften fanget i hele Twitch-hypen og opdagede en helt ny verden. En verden, hvor jeg kunne blive underholdt og opleve mere eller mindre professionelle gamere spille alle de spil, jeg gerne ville vide noget om, men ikke selv gad at spille. Jeg husker oplevelsen ret tydeligt: jeg sad alene i min gamle lejlighed i Århus og kiggede lidt på nogle forskellige Twitch-kanaler, men valgte at blive på Liriks kanal, da jeg havde fået denne anbefalet. Og gudskelov for det. Han var ikke engang fem minutter inde i The Vanishing of Ethan Carter før jeg var helt solgt og fulgte ivrigt med i det smukke, mystiske indiespil med de mange puzzles. Desværre skulle jeg tidligt op næste dag, så jeg nåede kun at se den første times gameplay. Spillet har dog alligevel gjort stort indtryk på mig, og jeg har ofte taget mig selv i at tænke på det – problemet var bare at jeg hurtigt glemte selve titlen. Nå, men for et par måneder siden blev nedenstående video lagt op på den ene af Liriks’ YouTube-kanaler, og da jeg pludseligt huskede titlen og alle de gamle oplevelser kom tilbage til mig, blev jeg så glad og lettet at jeg måske kneb en lille tåre. Samtlige tre en halv times gameplay var med ét tilgængeligt for mig, og at gense det var som at gense en gammel, elsket film man helt havde glemt eksisterede. Jeg har siden tænkt over, hvor meget lige præcis denne playthrough har betydet for min interesse for gaming; det er næsten som om lige præcis dén aften for tre år siden, i selskab med Lirik på Twitch, var katalysatoren for en de interesser, der i dag er allervigtigst for mig.

 

Traileren til sæson 2 af Stranger Things

Det er ellers ikke fordi jeg normalt glæder mig så meget til Halloween. Men lige i år kan den amerikaniserede højtid kun komme for langsomt. I år får sæson af en af mine yndlingsserier, Stranger Things, nemlig premiere lige midt i højtiden, og jeg kan slet ikke sætte ord på, hvor meget jeg glæder mig! Stranger Things var for mig et af sidste års absolutte højdepunkter og den 80’er-inspirerede thriller-serie tog mig med storm. Da der var Comic Con i San Diego for nyligt blev traileren til sæson to endelig afsløret, og holy moly. Det. Ser. Så. Fantastisk. Ud! Og jeg har heldigvis god tid til at gense første sæson mindst én gang mere inden premieren, så jeg ikke skal gå her og vansmægte indtil da. Squeee! Kom så, Halloween!

 

 

Game of Thrones – sæson 7

Well, jeg behøver vel ikke at uddybe det helt store, gør jeg? Jeg er, som så mange andre mennesker, helt pjattet med HBOs gigantserie om blodige mord, incest, politik, flere blodige mord, drager, endnu flere blodige mord og magt. Det er simpelthen så rart at være tilbage i Westeros (det må I endelig ikke tage bogstaveligt!), men nu skal man så igennem den årlige frustration over, at HBO kun udgiver ét afsnit om ugen. Hnnng! Hvis jeg er lidt knotten det næste stykke tid, er det nok fordi jeg bruger alle mine mandage på at styre udenom hints om dagens afsnit, inden jeg skal se dette om aftenen. For the internet is dark and full of spoilers…

 

 

The xx – I Dare You

En sang der har siddet fast i mit hoved i noget tid, er I Dare You. Jeg kender ikke rigtigt så meget til The xx, kun af navn, men lige denne sang hjemsøger mig. Det er en mega stemningsfyldt, men alligevel virkeligt simpel sang, og jeg kan ikke helt få nok af den. Ligeledes minder videoen, der blandt andre har Millie Bobby Brown (meget apropos Stranger Things) på rollelisten, om dovne, varme pjækkedage der indbyder til at være teenager med stort T. Det er meget passende at Romy synger “I get chills / Heart’s rate multiplies / I’m on a different kind of high“, for det er præcis sådan jeg har det med I Dare You – både sangen og videoen gør mig på én gang salig og giver mig kuldegysninger.

 

– Sille

Skriv et svar

