Læselørdag: De kendtes bogklubber

Jeg har længe leget med tanken om at hoppe med på bogklubbølgen. Men så kom jeg i tanke om, at jeg læser som vinden blæser (det rimer!) og at det måske ikke er min ting alligevel. Men de gode intentioner bag bogklubberne er stadig fascinerende, så måske en dag. Når jeg bliver rigtigt voksen. Og har al tid og overskud i hele verden.
Hvad der især tiltaler mig er når kendte mennesker deler ud af deres begejstring for litteraturens verden og kanaliserer denne begejstring til at lave egne bogklubber, som deres fans og den brede befolkning kan tage del i. Det er en glimrende reklame for bøgernes verden, og jeg kan levende forestille mig at flere af de store bogklubber har fået folk, der måske ikke læser så meget, til at brænde for bøgerne (ej at forveksles med at brænde bøgerne! Det er generelt en dårlig idé.)

YouTuberen Zoe Sugg, bedre kendt som Zoella, har jeg efterhånden fulgt i nogle måneder. Vi er umiddelbart meget forskellige mennesker, men jeg kan simpelthen ikke lade være med at følge med i hendes videoer. Hendes primære målgruppe er nok lidt yngre end mig, og netop derfor er det så genialt at hun har en bogklub sammen med WH Smith; jeg tror at det får mange unge YouTube-fans til at kaste sig over læsningen. Udvalget af bøger i Zoes bogklub består primært af YA-romaner af den bedste slags, og i denne omgang har hun bl.a. forfattere som Adam Silvera og Jennifer Mathieu på listen. Zoella er faktisk grunden til at jeg for nyligt læste The One Memory of Flora Banks (som var virkelig god!), og jeg er lige nu igang med at læse Girlhood, som også er på hendes læseliste.

Har man interesse i bogklubber stiftet af folk med fornavnet Emma, er der heldigvis flere muligheder. Skuespillerne Emma Roberts og Emma Watson har nemlig hver deres bogklub. Watsons Our Shared Shelf fokuserer på litteratur om ligestilling og feminisme, og Roberts’ Belletrist koncentrerer sig om at læse, dele og diskutere de bøger, der optager Roberts selv, og så laver de desuden fine forfatterinterviews.

En af de største, mest kendte bogklubber er uden tvivl Oprah Winfreys Oprah’s Book Club, som favner vidt og bredt i genrer. Oprah har bl.a. haft Wild, Anna Karenina, East of Eden, Freedom og Love Warrior på læselisten. Sidstnævnte har jeg selv længe haft lyst til at læse, og hvis ikke Oprah kan give mig det sidste spark til at komme igang, hvem i alverden kan så?

Florence Welch (som i Florence + The Machine) har også en bogklub, Between Two Books, som er en gruppe der læser og diskuterer bøger af alle mulige forfattere , heriblandt Jonathan Saran-Foer og Lauren Groff. Deres Instagram er i øvrigt spækket med lækre billeder af bøger, bøger, lidt flere bøger og folk der læser bøger. Et bogparadis, med andre ord.

En anden og, for mig, lidt overraskende kendisbogklub, er Andrew Luck Book Club. Hvem er Andrew Luck, spørger du sikkert. Og hvis ikke det var fordi jeg har googlet ham, ville jeg heller ikke ane det. Andrew er åbenbart en meget kendt, højtbetalt amerikansk fodboldspiller – og så er han også lige den vildeste bogorm. Han har i årevis anbefalet bøger til venner og familie, og derfor fik han lyst til at starte sin egen bogklub. Idéen bag klubben er simpelthen at læse, dele og debattere de bøger, han holder allermest af, og især de bøger, han læste i sin ungdom. Der er således plads til alt lige fra Black Beauty og Dune til Little House on the Prairie. Der er et eller andet virkelig sympatisk over en stor, stærk fodboldspiller der altid finder tid til at sidde i en krog og fordybe sig i sine yndlingsbøger, og jeg er især helt vild med at Andrew tilsyneladende ikke foretrækker nogle bestemte genrer frem for andre. Jeg mener, onde tunger ville nok påstå at Black Beauty passer mest til 10-12-årige piger, men det er han da ligeglad med. Andrew Luck er blevet kaldt “NFLs uoficielle bibliotekar”, og det vigtigste for ham er nostalgien ved at læse, og det at dele sin læseglæde med andre.

alb

“I always find time to read”. Fra AL Book Club.

Personligt er jeg vild med at disse kendisser spreder det glade budskab om bogkærlighed – men hvad synes I? Er det varmt luft, eller tror I at det skaber flere læsere? Er I selv med i nogle gode bogklubber?

– Sille

One thought on “Læselørdag: De kendtes bogklubber

  1. Pingback: Boganmeldelse – Girlhood | This Fictional Life

Skriv et svar

