Boganmeldelse – Barden Beedles eventyr

Barden Beedles eventyr
Forfatter: J.K. Rowling
Forlag: Gyldendal
Sideantal: 107
Originalsprog: Engelsk (dansk oversættelse ved Hanna Lützen)

bardenbeedlefront

Husker I den fremragende scene fra Harry Potter and the Deathly Hallows, hvor Hermione læser et eventyr om tre brødre, der forklarer historien bag Dødsregalierne? Det er en af mine absolutte yndlingsscener fra filmene; jeg elsker de smukke, mørke skygger, og skønt jeg ikke har læst så langt i bøgerne (faktisk har jeg kun færdiglæst de fire første bind i serien, shame!) har selve historien længe fascineret mig.

Det var derfor ret oplagt at jeg langt om længe fik fingrene i Barden Beedles eventyr, som ifølge Harry Potter-universet er en lige så klassisk samling eventyr som H.C. Andersens historier er for os mugglere. Bogen består af fem magiske eventyr: Troldmanden & Hoppegryden, Livslykkens Kilde, Den Hårhjertede (nej, jeg har ikke stavet det forkert) Heksemester, Hare Hop & Skvadderstubben og Eventyret om de tre brødre. Efter hvert eventyr har Albus Dumbledore skrevet sine egne kommentarer, og det er virkelig fornøjelig læsning. Han uddyber flere af de spøjse baggrundshistorier bag fortællingerne, og giver bud på fortolkninger og analyser, i bedste underspillede Dumbledore-stil. Man kan nærmest høre ham gnække dybt for sig selv undervejs.

Baarden Beedles eventyr har ikke som sådan noget med Harry Potters univers at gøre, og så vidt jeg ved er de først blevet skrevet efter den sidste bog i serien blev udgivet. Man skal derfor ikke forvente samme sprog, tempo og fortællestil som i de andre bøger. J.K. Rowling har gjort en dyd ud af at lade Beedle være skribenten af de fem eventyr, og de er alle skrevet som gode, gammeldags historier, nedskrevet for mange, mange år siden. Ligesom mange andre muggler-eventyr har de alle moraler, og de er især præget af temaer som tolerance, næstekærlighed og døden. Hvis man er lidt kæk kan man læse det sidste eventyr om de tre brødre som en slags parallelhistorie til Harrys eget eventyr: Tom Riddle er den første bror hvis magtbegær tager livet af ham, den anden bror, som kunne være Severus Snape, lider og dør som følge af tabt kærlighed, og den tredje bror, Harry, tager til sidst døden til sig og går frivilligt med ham. Som sagt, man skal være lidt kæk for at gå med på dén teori.

bardenbeedle2

Barden Beedles eventyr er en skæg lille bog. Med sine 107 sider er den hurtigt læst, men absolut ikke kedelig af den grund. Eventyrene er både lidt uhyggelige, meget rørende og til tider endda lærerige – med andre ord, perfekt til børn og andre barnlige sjæle. Det er ikke noget mesterværk, men bogen er alligevel magisk på sin egen måde og ideel til en regnvejrsdag i lænestolen. Den får 4 ud af 5 stjerner.