Boganmeldelse – Aristotle And Dante Discover The Secrets Of The Universe

Aristotle And Dante Discover The Secrets Of The Universe
Forfatter: Benjamin Alire Sáenz
Forlag: Simon & Schuster
Sideantal: 359
Originalsprog: Engelsk

Jeg elsker at læse Young Adult-bøger, selvom jeg ofte oplever at de fleste bøger indenfor genren minder en del om hinanden. Derfor bliver jeg ekstra glad når jeg falder over en bog, der på den ene side er helt klassisk YA, og på den anden side er som at stå tidligt op på en frisk, smuk sommermorgen og opleve at verdens stilhed fortæller uendeligt meget om den kommende dag, uden egentlig at sige noget.

Sådan en oplevelse havde jeg med historien om den stille Ari(stotle), der i 80’erne vokser op i El Paso med verdens bedste mor og en far der ganske vidst er sød, men lever et liv i evig skygge af Vietnamkrigen. Broderen tales der ikke om, for han har begået en forbrydelse og sidder i fængsel uden forbindelse til sin familie. Ari bruger en stor del af sin hverdag på at gruble over hvilken person broderen er, og om de svage barndomsminder om en smilende, kærlig ung mand mon i virkeligheden er et produkt af hans fantasi og længsel. Ari er generelt en stille ung mand, og hans personlighed er så præget af ydmyghed at det næsten bliver selvudslettende.

Alting ændrer sig dog for Ari da han en sommerdag møder den jævnaldrende Dante, der tilbyder at lære Ari at svømme. Deres forhold er det gennemgående tema i bogen, og at være tilskuer til deres spirende venskab er en poetisk og rørende oplevelse. Dante er på mange måder langt mere moden end Ari; han læser bøger og poesi, har en kunstner gemt i maven, og han er fuld af næstekærlighed.

Da en tragisk ulykke vender op og ned på alting for de to drenge og deres familier, går det op for læseren at tingene måske ikke er så rosenrøde. For hvor meget kan man egentlig forlange af et ungt venskab? Samtidig stilles det konstante spørgsmål: hvad skete der med Aris bror? Og hvordan påvirker den sande historie ham?

Benjain Alire Saenz har skabt en historie, man har lyst til at kravle helt ind i – men alligevel holder han læseren på passende afstand. Historien om Ari og Dante har nemlig ikke brug for at blive udpenslet; vi får vist hvordan deres forhold er, uden at vi egentlig får det fortalt direkte, fordi vi så hurtigt kommer til at kende og elske deres respektive karakterer. Sproget er poetisk, og selv det største drama tones ned og holdes fri for de værste klichéer. Saenz holder en befriende ikke-amerikaniseret tone der skaber de nydeligste billeder, uden at forklare op og ned ad stolper. Det er en poetisk fortælling, om frihed og kærlighed. Ikke kun i kæreste-regi, men i særdeleshed også når det kommer til venner, familie og alle de andre, Ari omgiver sig med. Men først og fremmest er det en fortælling om, hvordan Ari lærer at elske sig selv – og hvordan han igennem sine og Dantes fælles erkendelser omsider bliver fri.

Det er ikke for ingenting at Aristotle og Dante er navngivet efter nogle af historiens største tænkere. Deres opdagelser og betragtninger overstiger i høj grad hvad man kan forvente af et par gennemsnitlige teenagere, selvom de naturligvis er lige så genstridige som mange af deres jævnaldrende kammerater. Deres historie er en smuk, dejligt anderledes coming of age-fortælling, og slutningen en tåreperser uden lige. Man holder af og med Ari og Dante, og de fortjener begge 5 ud af 5 stjerner.

5 thoughts on “Boganmeldelse – Aristotle And Dante Discover The Secrets Of The Universe

1. Jeg har ikke selv haft fornøjelsen af at læse bogen, men jeg har hørt om den i en podcast-serie jeg følger. Værterne i The Banging Potcast, som serien hedder, var også utrolig begejstrede for bogen. Hvis jeg husker korrekt, roste de specielt den måde forholdet mellem de to drenge udfolder sig uden at anvende de klicheer, som desværre har det med at dukke op i YA-genren.

Like

• Det er også lige præcis deres forhold, som er så smukt. Forfatteren er nemlig gået helt udenom de mest irriterende klichéer. Det er så fedt! Jeg ved ikke, om det er fordi forfatteren ikke er så amerikansk i sproget som den slags plejer at være. Men det fungerer i hvert fald skidegodt! 🙂

Like

2. Pingback: Jul i juli – The Christmas Song Book Tag (Silles svar) | This Fictional Life