Boganmeldelse: Darkly Dreaming Dexter (Dexter #1)

Darkly Dreaming Dexter (Dexter #1)

Forfatter:  Jeff Lindsay
Forlag: Orion Books
Sideantal: 275
Sprog: Engelsk (Læst på dansk)

19866512_10214033690381517_1105649616_n

Det er på ingen måde nogen hemmelighed, at jeg normalt ikke gør mig i krimiverden. Normalt fanger bøgerne mig godt nok, men efter 3-4 kapitler kører jeg død, og plejer så bare at bladre om til slutningen og læse hvem, hvad, hvor og hvordan.
MEN! Da jeg modtog Dexter (ja, den samme som TV-serien) i posten, og så at afsenderen var en veninde der normalt har det på samme måde som mig med de dér krimier, og der lå en besked ved, der kortfattet sagde, at det her altså var den eneste krimiserie hun nogensinde havde kunne holde ud at læse… ja, så var jeg ret spændt på konceptet.

Og konceptet viste sig at være lige mig. Jeg er vild med at det er en krimi, hvor hovedpersonen er både “the good guy” og “the bad guy”.
Jeg elsker at det ikke er den typisk stærke kvinde med ben i næsen, eller mandlige halvalkoholiserede politibetjent, der må tvinges tilbage fra pension og løse GÅDEN OVER ALLE GÅDER (jo jo, fordomme er der nok af), der er sat i fokus. Men en “helt almindelig” total forskruet  psykopat/sociopat, der har sin helt egen “Harry-regel” til at skelne mellem hvem der skal parteres og hvem der skal leve.

Hele bogen er en meget surrealistisk oplevelse af, om det mon er, eller ikke er Dexter, der render rundt og spiller sig selv et puds. Og det er først på de sidste sider at gåden bliver løst, og meningen med Dexters oprindelse, personlighed og adoption bliver forklaret.

Selv om Dexter er typen man reelt ikke burde kunne holde af, kommer man til det alligevel, og man hepper og håber inderligt på at han ikke bliver fanget, så han kan forsætte sine morderiske tendenser.

Bogen får 4 ud af 5 stjerner. Den var for mig et herligt og alternativt pust. Og min måde at komme igang med krimiverden på. Hvem ved, måske har jeg fået så meget blod på tanden, at jeg kaster mig over nogle andre. En ting er sikkert, jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang med nr. 2!

– Louise

Skriv et svar

