Tabutirsdag: Læseren, der ikke brød sig om tykke bøger

Da jeg for noget tid siden kom forbi Kathrines indlæg om læserelateret shaming, nikkede jeg ivrigt og fik alle de relaterbare følelser. Ikke fordi jeg selv er blevet udsat for den slags shaming (og hvis jeg er, er det sikkert gået hen over hovedet på mig), men fordi jeg ofte ser disse shaming-tendenser på medier som Instagram. Jeg vil gerne pointere at jeg endnu ikke har oplevet at nogen direkte har skrevet: “Folk der ikke læser på dén og dén måde er idioter, og jeg taler ikke til dem!” Det jeg taler om er den tilsyneladende uskyldige små-shaming der ligger i udtalelser som “Jo tykkere bøger, jo bedre!” og klassikeren “I like big books and I cannot lie!” I flere af disse statements, inspirerende citater og memes ligger der en idé om, at den “rigtige” læser (whatever that means) læser mange, lange bøger. Og det kan godt være at jeg er lidt sensitiv på det område, og måske skal jeg også bare holde op med at føle mig truffet. Men jeg bliver irriteret når folk poster den slags ting rundt omkring, som om det er den rene sandhed. Som om jeg læser forkert. Jeg læser nemlig helst ikke tykke bøger.

i-like-big-books-and-i-cannot-lie-16

Jeg vil æde min gamle hat på at alle de små bøger føler sig overset.

Der er mange faktorer der spiller ind når jeg vælger hvad jeg vil læse, men noget af det vigtigste for mig er at jeg har tid til den pågældende bog. Jeg er arbejdsløs (og har været det længe), og man kunne da godt tro at jeg så har al tid i verden til at fordybe mig i murstensromaner og deslige. Sandheden er bare, at når jeg ikke sidder med fjæset klistret til skærmen i et desperat forsøg på at sælge mig selv til alskens arbejdspladser, vil jeg helst noget andet end at læse. Med min arbejdsløshed er nemlig kommet en stor portion energi – en ting, jeg absolut ikke har meget af når jeg har et arbejde, og som derfor først er boblet op i mig indenfor det seneste års tid. Jeg ser det som en fantastisk ting (selvom det er en følge af nogle ret åndede og til tider frustrerende realiteter), og jeg prøver derfor at få afløb for denne energi ved at gøre ting, jeg ellers aldrig ville gøre da jeg arbejdede. Jeg prøver for eksempel at komme mere ud og ses med folk, jeg spiller mere Xbox og PC end ellers (ved godt at det er stillesiddende aktiviteter, men man bliver trods alt stadig nødt til at tage aktiv del i spillet. Ellers dør ens Sim i en ildebrand…) jeg går og cykler ture, jeg laver mere mad, jeg dyrker mere yoga og jeg blogger. Desuden er min hjerne bedre til at tage ny viden til sig end den har været i årevis, og jeg føler mig derfor bedre gearet til at tage stilling til min omverden. Det sker sjældent at jeg kan finde roen i hverdagen til at fordybe mig i skønlitteraturen, og lige for tiden læser jeg faktisk kun når jeg prøver at falde ned inden jeg skal sove. For nyligt kom jeg hjem fra to ugers ferie og opdagede at jeg kun havde læst én af de otte bøger, jeg havde haft med – til gengæld læste jeg så fjorten tegneserier fordi de var nemme at kaste sig over og at komme igennem.

Men det var det med tiden til at læse, vi kom fra. Min lyst til at læse afhænger i høj grad af, om jeg synes jeg har tid til at lade mig fange af en bog. Jeg læser primært fordi det giver mig et kick; en fornemmelse af at have fået en på opleveren og samtidig af at have afsluttet noget (når jeg altså afslutter en bog, forstås). For selvom jeg elsker at blive opslugt af en bog og at være til stede i netop dét øjeblik, er jeg også helt vild med at vende de sidste sider, fordi jeg glæder mig til at finde ud af, hvad min næste læseoplevelse skal bestå af. Af samme årsag har jeg haft lidt svært ved at sætte mig ind i konceptet med en book hangover, som nedenstående E-card beskriver. Jeg kan da sagtens holde pause imellem bøgerne, men igen er det et spørgsmål om at finde tid til at starte på en ny bog og dermed en helt ny historie, med et helt nyt univers. Jeg vil bare gerne videre til næste bog, og hvis jeg ikke går direkte videre, er det ikke pga. litterære tømmermænd – det er først og fremmest et spørgsmål om tid.

ppuv9

Ain’t nobody got time for that!

Jeg ville gerne læse meget mere og meget hurtigere, end jeg gør nu. Men hvis det at være en rigtig læser kræver, at jeg skal leve op til diverse uskrevne regler, så vil jeg hellere være en forkert læser. Hvis jeg kun må fangirle over papirbøger, selvom jeg for tiden helst vil læse på min Kindle, så count me out. Hvis bogbloggerreglerne foreskriver, at man helst skal læse store, tykke bøger før man må være med i klubben, well, så skal jeg ikke være med. For jeg har det bedst med at afslutte så mange bøger som muligt, fremfor at rakke rundt i en murstensroman der bare gør mig frustreret med sine uendelige mange sider. De store bøger kan være lige så fremragende og spændende som de mindre, og jeg går muligvis glip af en masse gode historier ved at fravælge kæmperne. Men så må det være sådan. Jeg prioriterer at få afsluttet og dermed oplevet mange forskellige bøger. Og hvis du vil læse på en anden måde end jeg vil, skal du have lov til at gøre det. Så længe du ikke mener at den ene eller anden type læsning er mere værd end den anden.

– Sille

2 thoughts on “Tabutirsdag: Læseren, der ikke brød sig om tykke bøger

  1. Enig af mange af de ting du skriver – det er jo sjældent sort og hvidt … Nogle bøger er unødvendigt lange, andre for korte og overfladiske, og mange er helt perfekte præcis som de er – om de så er korte eller lange.

    Book hangover oplever jeg kun i meget sjældne tilfælde. Det er de bøger, der griber mig fuldstændigt og som rører noget dybt i mig. Bøger jeg elskede med hele mit hjerte. Dem har jeg svært ved at slippe bagefter og skal som regel vente lidt før jeg kan gå i gang med en ny. Men det sker kun 1-2 gange om året … hvis jeg er heldig …

    Held og lykke med jobjagten!

    PS: The Sims er bare det bedste! Jeg savner sådan at have tid til det!

    Like

    • Ja, historien og det generelle indhold kommer selvfølgelig i første række. Men ja, jeg har måske bare mødt for mange unødvendigt lange bøger i mit liv. Så jeg er nok lidt forudindtaget.

      De gange jeg har haft book hangover kan også tælles på én hånd. Jeg tror folk oplever den slags forskelligt. For jeg kan sagtens se det fede i at være så begejstret for en bog, at man ikke helt kan slippe den igen – jeg bliver bare altid så vild efter at komme igang med den næste, hvis den forrige var en superfed oplevelse 🙂

      Tusind tak – I need it!

      Bonusinfo: Min save file i Sims er gået i smadder, så nu er alle mine familier gået tabt. Suk…

      Like

Skriv et svar

