Boganmeldelse – Utæmmet liv

Utæmmet liv

Forfatter: Jeannette Walls
Forlag: Hr. Ferdinand forlag
Sideantal: 362
Sprog: Engelsk (Læst på dansk)

18624585_120332000953672553_1988779776_n

 

Forfatteren Jeannette Walls beskriver selv denne bog om hendes mormor Lily som “A True Life Novel“. Hun vil ikke selv kalde det en biografi, da hendes mormor døde da hun var 8, så alle historierne om mormoderen, der er gengivet i bogen, er fortalt af familie og venner.

Og sikke en historie! Lily er noget af en kvinde, noget af en ener og noget af en historie.
Hun starter stille og roligt bogen med, at redde sine to yngre søskende fra en stor springflod. Og så er linjen ligesom lagt.

Jeg er jo stor fan af stærke kvinder; kvinder der ved hvor de vil have skabet til at stå, koen til at løbe hen og hvilken skuffe revolveren hører hjemme i. Og man må sige at Lily er den slags kvinde. Og mere til.

Jeg tror det er første gang jeg har læst en bog med en sådan kvinde, hvor jeg næsten har ønske mig lidt mere kvindeligt indover. Lily er noget af en hård nyser, og intet kan stå i vejen for hvad hun vil.

Historien er fyldt med kærlighed, hjertevarme, håb, hårdt arbejde, tro, nederlag og sejr. Det er en bog der trækker dig helt ind og spytter dig ud på den anden side, med en tro på at både kærligheden og kvinden overvinder alt. Det er også en historie om at følge sin mavefornemmelse og ikke gøre ting bare fordi de forventes af dig, og om at være tro mod den du er (også selv om du fra tid til anden må skyde lidt efter folk, opbevare smuglersprit under barnets vugge eller slå din kommende svigersøn i poker for at slå en pointe fast).

Bogen får 5/5 stjerner. Det er en bog jeg vil have med mig resten af mit liv, og jeg tror endda, at jeg måske kan komme til at stå i situationer hvor jeg vil komme til at tænke: Hvad ville Lily havde gjort? Det kan egentlig siges meget kort: LÆS DEN!

-Louise

 

Skriv et svar

