Fredagsfavoritter #8

Fredagsfavoritter er min ugentlige opsamling af de ting, der optager mig for tiden. Det er for det meste meget eklektisk, med alt godt fra havet indenfor spil, film, serier, bøger og musik. Jeg betragter disse indlæg som min mulighed for at gå lidt amok med ting jeg holder af, uden det store hensyn til popularitet og politisk korrekthed (hvornår har jeg nogensinde gået op i det?) Enjoy!

Rikkes fine indlæg om Link love

Rikke fra Flyv med mig skrev for nyligt et virkeligt godt indlæg, med links til alt muligt hun har læst og været pjattet med på det seneste. Og ja, jeg bliver selv nævnt i indlægget. Men det er altså ikke derfor, jeg nævner det her. Jeg synes bare det er sådan en fin idé at henvise til og anbefale andre folks blogs, tanker og idéer. Det er noget, jeg selv virkelig prøver at huske at gøre, men da jeg altid glemmer at få læst blogs, kan jeg sjældent bidrage til den positive stemning. Sorry. Jeg lover at blive bedre til ikke at rende omkring i blogland med hovedet helt så meget under armen. Lover at jeg nok skal prøve at få læst alle jeres fine blogs. Lover at jeg nok skal holde lidt mere øje med, hvad der foregår. For jeg synes idéen med at kyle lidt kærlighed og anerkendelse efter hinanden er en fin idé. Det kan i hvert fald næppe skade. Right?

link-kærlighed

Billede lånt fra Flyv med mig

The Handmaid’s Tale

Goddamn it, jeg aner ikke hvor jeg skal starte med denne her serie, der er baseret på Margaret Atwoods bog af samme navn. Jeg er bare så smadret og imponeret og skræmt fra vid og sans. Det er en af de vildeste, mest brutale, mest tankevækkende serier jeg længe har set. Det dystopiske Gilead var engang en slags USA, men på grund af blandt andet drastisk faldende fødselsrater og miljøkriser, er samfundet omdannet til en form for fanatisk, religiøs totalitærstat. Fødedygtige kvinder bliver indsamlet og oplært til at være handmaids; en slags avlsdyr hvis primære opgave er at blive gravide og føde børn for at sikre menneskeracens overlevelse. Det er absurd, klamt og rystende – og måske alligevel ikke altid så langt fra virkeligheden som man kan ønske sig. Elisabeth Moss er perfekt i hovedrollen som kvinden Offred, soundtracket er fyldt med pophits (på den ironiske måde) og serien er visuelt den rene fryd (på den creepy måde) Når HBO har sendt det sidste afsnit, og jeg har fået set og fordøjet dette, skal jeg nok skrive en mere fyldestgørende anmeldelse. Hvis jeg altså har nerver til det. Lige nu skal I bare vide dette: The Handmaid’s Tale er en af den slags serier, man helst ikke skal gå glip af.

Justin Biebers musikvideoer

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige, venner. Som de fleste ved er jeg glad for pop, og det er ellers ikke fordi jeg nogensinde har været Bieber-fan. Og jeg er det i og for sig stadig ikke. Faktisk har jeg indtryk af at folk på min alder helst skal holde sig fra at lytte til hans musik, og at det kun er noget for teenagepiger, og som vi alle ved kommer der altid noget godt ud af at hade musikere af princip… Nå, men der er altså et eller andet over hans videoer fra Purpose-skiven der virkelig titaler mig. Og det er ikke på grund af sangene. Måske er det konceptet med at han næsten ikke selv medvirker i videoerne (den eneste video han er med i, bryder jeg mig faktisk ikke om), og i stedet bruger nogle røvsparkende dansere til at udtrykke det ene og det andet. Hans introduktion til Purpose-videoerne er sådan lidt slatten og føles gennemtærsket; noget med at miste overblikke og prøve at finde sit purpose, sit formål i verden og wah wah wah. Den slags kan jeg heldigvis godt ignorere, og i stedet glæde mig over dansetalenterne fra bl.a. Royal Family og de dér unger der er med i videoen til Children, aww. Og ja, Sorry og What Do You Mean? er begyndt at lyde helt fængende når jeg går rundt og nynner dem for mig selv. Sorry, not sorry! Jeg er i øvrigt på jagt efter Adidas-sættet med de blå prikker, hit me up hvis I finder det!

Slacker Satellites indlæg om Jimmy Eat World

Jeg er klar over at dette indlæg er fra november, men jeg opdagede først Slacker Satellite efter at have læst Rikkes indlæg (som jeg nævnte ovenfor). Jeg er generelt ret glad for at der findes folk som Kristine i blogland. Det er altså ikke fordi jeg ikke elsker bogblogs – jeg trænger bare så frygteligt til at læse noget andet engang imellem. Og det kan jeg gøre mange steder, men generelt synes jeg ikke at kvaliteten er helt høj nok (sagde hun og pudsede sin glorie), eller også er nørdefaktoren ikke til stede (sponsorerede indlæg kan være fine, men nogle gange bærer de præg af at være… well, sponsorerede). Nå, men Kristine har skrevet en fabelagtig anmeldelse af Jimmy Eat Worlds nyeste album, og det fik mig til at sidde og hvine af fangirl-fryd. Det er så sjældent at jeg falder over andre JEW-fans (seriøst, det er først lige gået op for, at forkortelsen af bandets navn hedder JEW! Woah.) og jeg bliver så lykkelig indeni når det sker. For JEW har været soundtracket til en stor del af min ungdom, og jeg finder Bleed American frem engang imellem, for det er bare så god, gedigen emo-pop. Jeg formåede aldrig at falde for de andre emo-bands fra samme æra, men JEW har sådan en tilbagelænet, ukrukket kant som går direkte i hjertet på mig. I skrivende stund lytter jeg til Integrity Blues og glæder mig helt vildt til jeg kan albummet udenad så jeg kan skråle med. For JEWs harmonier giver mig altid lyst til at vræle med og lade, som om det lyder af noget. Som helst. Tak, Kristine, for at minde mig om et af mine yndlingsbands. Og tak for at bruge pizzaer i stedet for hjerter. Jeg kan altid relatere til ‘zas.

 

– Sille

2 thoughts on “Fredagsfavoritter #8

    • U R welcome! Altså det ville jeg jo mega gerne, men jeg har for længst aftalt Bornholmerferie i de dage. Ret ærgerligt! (at jeg går glip af JEW, ikke at jeg skal på ferie…)

      Like

Skriv et svar

