Anmeldelse – Riding In Cars With Boys

Riding in Cars with Boys: Confessions of a Bad Girl Who Makes Good

Forfatter: Beverly Donofrio
Forlag: William Morrow and Company
Sideantal: 204
Sprog: Engelsk ( Læst på dansk )

Skærmbillede 2017-05-01 kl. 22.16.48

Jeg har kørt samme koncept som jeg gjorde med 12 år som slave. Læste bogen først og så filmen bagefter. Men denne gang var det altså filmen der vandt (jeg ved godt det er tabu at sige, men der kommer en forklaring).

I bogen, hvor der ikke er pillet ved noget, og Beverly selv har haft magten over hvordan hun ville fremstille sig selv, ja der fremstår hun som et virkelig egocentreret menneske. Hun indrømmer selv, at hun til tider og helt med overlæg gjorde sin søn ondt, og dette, lagt sammen med alle de stoffer, al den alkohol og al den selvmedlidenhed hun krydrer sit liv med, ja så var hun altså en hovedperson der er ret svær at holde af.

Hun har enormt svært ved at acceptere at hun har ansvaret for et andet menneske. Det er Beverly der komme i første række, hendes stoffer, hendes sex og hendes behov for at leve det vilde hippieliv med sex og intet ansvar for nogen (næsten heller ikke hende selv). Og hun bliver ved med at pointere hvor ufattelig hårdt det er for hende, at hun har fået en barn hun bliver nødt til at tage sig af, og tænk sig (!!!), hendes veninder vil slet ikke passe barnet, når hun er på syretrip ved havefesten (uden lige at havde sagt noget til veninderne om syretrip), ej men det er da også bare for dårligt, hva’!? Og nu får hun jo heller ikke lov til at gå på college eller nogetsom helst, buhu!

giphy

Men filmen, filmen er en helt anden historie. I filmen kommer du faktisk til at holde med Beverly, heppe på hende, græde med hende og grine med hende. Hele grunden til at jeg valgte at læse bogen var, at jeg for en del år siden så noget der minder om seks syvendedele af filmen, og den har bare hængt fast.

Men Hollywod har jo også været inde over, så i filmen tager Beverly ikke stoffer, kun én gang, hun elsker sin søn Jason, og hun kæmper. Hun har meget mere hjertevarme og forståelse for, at hun har det her væsen hun skal tage sig af, hun er stadig ikke helt vildt oppe og køre over opgaven, men hun vokser med den, og bliver på sin egen meget unikke måde en okay mor.

tumblr_ncg3asv7021ru4tifo1_500

Men Hollywood har også pillet så meget ved filmen, at det faktisk er svært at sige, at det er den samme historie de fortæller. Personernes navne er de samme, og grundessensen af historien af den samme; en teenager der får barn og må kæmpe med at blive voksen.
Men de har bare pillet så meget ved Beverly og hendes tilgang til livet, at det faktisk går hen og bliver to meget forskellige historier der bliver fortalt, og jeg kan helt bestemt bedst lide den i filmen. Og grunden er, at jeg næsten ikke kan holde ud, hvordan Beverly behandler sit barn, det gør så ondt inden i mig. Så ja, man kan godt sige at jeg er faldet for Hollywoods glimmer og glans.

På trods af min kamp med Beverly som person, får bogen alligevel 4/5 stjerner. For bogen kan noget, den er ikke rar, den sætter tanker og følelser i gang. Beverly kan noget med ord og humor, jeg kan bare ikke forlige mig med hendes livsvalg.

– Louise

Gifs er fundet på Tumblr og Giphy