Tabutirsdag: Nallerne væk fra min alder

Jeg kunne for nyligt fejre min 28-års fødselsdag, og det satte nogle tanker igang om alt det dér med at blive ældre. Det vil sige, tankerne har egentlig været der i årevis, men nu er jeg så tæt på de 30 at kommentarerne så småt begynder at dukke op i ny og næ: “Så er du da nok ved at være rigtig gammel!” Bum bum, tænker jeg så, det føles ellers ikke sådan. På jobenteret rådede de mig til at slette min fødselsdato fra mit CV. “Du har jo sådan en alder hvor arbejdsgiverne sidder og ser, at du er en kvinde der har alderen til at få børn, og at de så skal deale med en eventuel barsel om et par år.” Jeg pointerede at jeg helst ikke vil have børn på denne side af de 40 år, og så grinede vi lidt af det. Og jeg gjorde det, jeg slettede min fødselsdato, for jeg mangler et arbejde og jeg vil gå langt for at få et. Men det nager mig og gør mig vred at jeg overhovedet er nødt til at tænke over den slags. Både fordi jeg forestiller mig at det er de færreste mænd der bliver bedt om den slags, men også fordi jeg synes det er en latterligt gammeldags tankegang, at der findes en rigtig alder at få børn i. Som om du ikke må få børn for sent, men du må for Guds skyld endelig heller ikke få dem for tidligt, for så er du jo en af de unge mødre. Hvad der er for sent og for tidligt aner jeg i øvrigt ikke, og det afhænger nok også af biologi og sådan noget. Men at påstå at det er okay at man som 28-årig kan pålægges at tænke over, hvorvidt man vil giftes og have børn eller ej, og at det samme ikke gør sig gældende for folk der er i starten a 20’erne eller slutningen af 30’erne, er simpelthen absurd. Det samme er det faktum, at man stadig taler om pebermøer og pebersvende. Jøsses.
dumbledore.gif

“Gammel?! You ain’t seen nothing yet!”, siger Dumbledore, 150 år (plus-minus noget)

“Jamen Sille”, tænker nogen måske, “Vi har jo store problemer med faldende fødselstal, og hvem skal så passe de gamle mennesker, og jo ældre man bliver, jo sværere er det at få børn!” First off: Vi mangler altså ikke mennesker i verden. Projekter som Knald for Danmark er latterlige, og folk skal ikke lokkes til at få børn fordi samfundet siger at det måske engang kan komme til at gavne en eller anden gammel person. Folk skal have børn fordi de oprigtigt har lyst til  det, og fordi det kan lade sig gøre for dem, ikke fordi vi andre siger at de skal gøre det. Dernæst: Jeg er klar over at der for nogle personer kan være problemer med fertiliteten omkring de 30 år. Og rent historisk har det også engang givet mening at få børn i en tidlig alder, simpelthen fordi folk døde af alderdom langt tidligere end de gør det i dag. Men den gennemsnitlige levealder er steget gevaldigt, og jeg kan derfor ikke se nogen egentlig biologisk årsag til, at man partout skal skynde sig at få børn før det er “for sent”. Jeg læste for nyligt den udmærkede Alder, en af Tænkepauserne fra AU, skrevet af aldersforsker og biogerontolog Suresh Rattan. Ifølge ham når mennesket først sin biologiske aldring omkring de 45 år. Den tager vi lige igen: vi begynder ikke at blive ældre når vi er 30, men 45! For ikke så frygteligt mange år siden var man heldig hvis man nåede at blive 50 år. Jeg er ikke biolog eller noget, men kan det eventuelt tænkes at den fertile alder ligeledes er steget lidt, og at man derfor generelt kan regne med at kunne få børn selvom man er over 30? Så hvorfor dette hysteriske fokus på yngre mennesker, og presset for at de reproducerer sig langt tidligere?
im old gandalf
thin
butter

Eller som en bog der er strakt over alt for mange film…

Den lettest tilgængelige og nok mest populære forklaring er, at producenter af diverse foryngelseskure og deslige gerne vil sælge deres produkter – hvilket man jo ikke kan betænke dem i. De har sat deres aftryk på samfundet ved at sige, at det at blive yngre (læs: se yngre ud) er det eneste rigtige at gå efter. For når man ser ung ud formodes man også at være fertil, og dette er åbenbart stadig en kvalitet, der vægtes højt. Og jeg er langt hen af vejen enig i, at producenterne og samfundet generelt har et ansvar for ikke at bilde os ind, at ungdom er noget vi skal tilstræbe. Vi bliver bombarderet med dette hver dag, og det påvirker os, hvad enten vi vil det eller ej. Men vi må også gerne selv tænke os om, og især tænke over hvordan vi taler om alder og ungdom. Og det siger jeg altså ikke kun fordi jeg er træt af at have samtaler som denne:
Sille: “Jeg synes godt nok at jeg er kommet i dårligere form med alderen.”
Person som tilfældigvis er ældre end Sille: “Ha! Hvilken alder? Næh du, vent til du når min alder, så bliver det meget værre!”
Eller som denne:
Sille: “Altså, jeg er faktisk ret glad for at jeg er begyndt at få lidt rynker, så jeg ikke længere ligner en på 14 år.”
Person som tilfældigvis er lidt ældre end Sille: “Ja, det siger du nu, men når du når op til min alder, så kan jeg love dig for at du drømmer om at ligne en teenager!”
Jeg tror ikke at vi hjælper nogen til at se mere positivt på aldring ved at fyre automatreaktioner som ovenstående af. Det kan godt være at du selv er utilfreds med alle de ting du er gået glip af i din ungdom, eller at du ville ønske at du havde færre rynker. Men at blive ved med at sætte ungdommen (og dermed dennes fertilitet) op på en piedestal er latterligt og unødvendigt. Så hvis vi forestiller os at vi kunne pakke den tankegang væk, så kunne verden måske begynde at se lidt mere positivt på stigende alder. Jo oftere vi kommer med den slags udtalelser, jo mere støtter vi indirekte en kultur, der altid vil have os til at blive yngre. Det er i øvrigt noget kynisk pjat at fyre af; “Alt bliver værre med alderen!” Ikke for noget, men det skal du sådan set ikke bestemme.
giphy

Lyt til Gloria, hun ved ting.

Jeg siger ikke at folk skal holde op med at bruge rynkecreme, eller at man ikke må føle at man er lidt gammel engang imellem (gør sig især gældende om mandagen). Men vær søde ikke at haste ud og blive gift og få børn, fordi I er bange for at nogen siger at det er for sent lige om lidt. Hold op med at købe cremer der lover “anti-age” (overvej lige det koncept engang; antialder! What the actual fuck) Hold op med at sige “Ih, hvor holder hun sig godt!” om 60-årige mennesker, for ærligt talt, man er ikke gammel når man er 60. Og hold så op med at tro at din alder er afgørende for, hvordan du skal og bør have det.

 

– Sille

Skriv et svar

