Dagbog fra Readathon-land – April 2017

Readathon er nu vel overstået, og stik imod alle odds overlevede jeg. Hurra! Ikke nok med det, jeg havde det faktisk rigtig skægt med mit læsedøgn. Det var hårdt, ingen tvivl om det, for jeg bliver aldrig god til at holde mig vågen efter midnat. Men jeg formåede at læse til omkring kl. 2 i nat, hvorefter jeg trængte til at lave noget andet end at læse om død (forklaring følger) og så var jeg oppe igen kl. 9 (selvom vækkeuret var sat til kl. 7). Jeg havde aftalt med mig selv at jeg ville være tilfreds, hvis jeg bare kunne færdiglæse én bog, og endte med at læse F E M bøger! Du kan jo prøve at spørge mig, om jeg føler at det hér koncept har været en succes (spoiler: svaret er JA.)
Undervejs skrev jeg en slags dagbog om min første Readathon-oplevelse, og de bøger jeg læste. Så her er den, for your viewing pleasure!
IMG_20170430_185130_291
Kl. 15:18. Jeg er allerede ved at revne  af stolthed, for jeg er kommet rigtig fint fra start. Ifølge min Kindle har jeg indtil videre læst 70% af min første bog, Vores endeløse dage. Jeg tyvstartede ganske vist også på den – men alle alle kneb gælder vel i krig og kærlighed, eller hvordan det er. Min eneste udfordring lige nu er at jeg har haft hovedpine in spe lige siden jeg vågnede i morges, og nu begynder den at blive til noget mere end bare et lille irritationsmoment. Hrmf. Jeg sluger nogle piller, læser min bog færdig og så ser vi, hvordan det går.
Kl. 17:41: Færdig med den første bog! Jeg elskede den, selvom slutningen ærgrede mig en smule. Men det skyldes nok mest, at jeg havde gættet mig til den undervejs. Det er jo ikke forfatterens skyld. Nu vil jeg vælge min næste bog.
Kl. 18:32: Valget faldt på den nye udgave af Ronja Røverdatter, med fine manga-agtige illustrationer. Tænkte at det passede meget godt, da den ligesom Vores endeløse dage, handler om noget med små piger i store skove. Forskellen er at Ronja vist har det lidt bedre end Peggy… Nå, men det bliver en genlæsning, for jeg har naturligvis læst Lindgrens klassiker flere gange som barn. Jeg nævnte i mit svar til forårs-tagget at bogen minder mig om forår, solskin og anemoner, så den passer jo også fint til årstiden. Hvis man altså kan kalde det her vejr for forår. Hrmf. Nu skal jeg lige varme nogle Quorn nuggets og lave bønnefritter, og så holder jeg spisepause med lidt YouTube. Jeg er indtil videre begejstret for det her koncept med at læse så meget, men på det her tidspunkt af døgnet plejer jeg gerne at følge med i diverse vlogs og den slags, og jeg får nemt abstinenser hvis jeg ikke får mit daglige fix.
Kl. 21:20: Det går altså over al forventning, det hér. Jeg mener, jeg havde sat mig for kun at afslutte en enkelt bog i løbet af 24 timer, og nu er der gået syv timer, og jeg er næsten færdig med to. Woop! Dog må jeg nu sætte lidt Paul Simon på, for jeg er slet ikke vant til så meget stilhed som der har været de sidste timer. Roen er overvældende og øredøvende! Æblekagen og aftenkaffen er til gengæld uovertruffen.
IMG_20170429_182533_425
Kl. 21:53: Morer mig lidt for meget over tastefejl i bog. Medmindre Ronjas far rent faktisk har skiftet navn til mat tis imens jeg kiggede den anden vej.
Kl. 23:29: Woah, Ronja var langt mere rørende end jeg huskede den. Jeg har altid holdt af den, men huskede det ikke som om beskrivelserne af de forskellige personers forhold til hinanden var så effektfulde. Var især ret rørt over Mattis’ stærke følelser for Ronja; hvor stolt han er af hende og hvor ødelagt han bliver da hun flytter ud i grotten. Han er også indimellem list hysterisk, men alligevel. Sød fartype. Nå. Nu er det tid til et bad, og så vil jeg udvælge min næste bog.
Kl. 02:00: Læser Transfervindue, og det gik faktisk rigtig fint til at starte med, men hun skriver om sin begravelse og at der skal synges Nick Caves Into My Arms, og nu er jeg helt ødelagt. For pokker.
Kl. 02:23: Færdig med Transfervindue, nu hører jeg førnævnte sang og snøfter lidt mere. Jeg har ikke lyst til at sige mere om selve bogen, andet end at den gjorde mere ondt end jeg havde forventet. Her er en passage, der brændte sig fast: “Det eneste, der frustrerer mig ved den næste dimension, er, at du ikke skal med.” Argh. Nå. Nu vil jeg holde en pause, ellers bliver det for intenst. Påtænker at sjaske lidt vand i hovedet, og så kravle under dynen, enten med en ny bog (som skal være lidt lettere), eller lidt YouTube. Og så skal jeg have lidt søvn. Meget træt nu.
Søndag, kl. 9:00: Så. Jeg er vågen. I kan godt holde op med at bekymre jer. Havde sat et vækkeur til kl. 7, men I kan jo selv gætte, om jeg slog det fra eller trykkede snooze. Nå. Jeg er lidt ligeglad, ærligt talt. For jeg er meget afhængig af et ordentligt søvnmønster for at fungere optimalt, og hvis jeg skal bruge resten af dagen på at læse, er det altså bare nødvendigt med lidt ekstra. I nat begyndte jeg på Alder af Suresh Rattan, og påtænker at læse den færdig over morgenmaden. Min sidste bog har jeg endnu ikke besluttet mig for, men lige nu er jeg så glad for det fremragende forårsvejr der huserer udenfor, at jeg næsten er ligeglad.
Kl. 10:57: Færdig med Alder! Den kunne jeg godt lide. Jeg går straks videre med den femte bog.
IMG_20170429_151216_492
Kl. 13:41: Nu har jeg vendt den sidste side i Karina Pedersens Helt ude i hampen, som blev min femte og sidste bog i dette Readathon. De sidste tyve minutter gider jeg ikke bruge på febrilsk at læse mere, det er sgu formålsløst. Jeg kunne godt lide Karinas bog, og fnisede adskillige gange undervejs af hendes absurde familie. En enkelt gang blev jeg trigget; da hun skrev noget i retning af, at hun ikke kan have ondt af kvinder der er blevet slået gang på gang af deres mænd, uden at forsøge at gå deres vej eller på anden vis gøre noget ved det. “Første gang det sker, har jeg ondt af dem.” Bum bum. Jeg er jo så feministisk og privilegeret opdraget, at jeg automatisk synes at det ikke er ofret skyld – og så kan jeg jo godt sidde her ude på landet med min iskaffe og lade, som om jeg ved noget, når jeg for eksempel aldrig har kendt én eneste person, der er blevet tævet. Jeg er ikke enig med Karina lige dér. Men hun har vitterligt også et helt andet udgangspunkt end jeg har.
Håber I andre også har haft en lige så god læseweekend som jeg havde! Fik I læst noget godt?
– Sille

5 thoughts on “Dagbog fra Readathon-land – April 2017

    • Det er jeg glad for 😀 Og ja, det var virkelig rart at det flaskede sig. Glæder mig til næste omgang!

      Like

  1. Åha, jeg var ikke med i denne omgangs readathon – og har faktisk aldrig deltaget i et før. Men efter at have fulgt med og læst om andres oplevelser, fortryder jeg mere og mere. Jeg er så meget med næste gang! I øvrigt vildt nok, at du færdiggjorde fem bøger! Godt klaret, man.

    litcomprime.com

    Like

Skriv et svar

