Boganmeldelse – Girl, Interrupted

Girl, Interrupted

Forfatter: Susanna Kaysen
Forlag: Vintage
Sideantal: 169

Skærmbillede 2017-04-06 kl. 21.09.47

Jeg syntes altid det er lidt svært at anmelde/bedømme en selvbiografi. I bund og grund, bedømmer man jo om personenes liv er spændende nok til, at man gider læse om det. Og det er Susanna Kaysen liv helt bestemt. Jeg må dog sige at jeg er rigtig glad for, at jeg så filmen før jeg kastede mig over bogen.

Bogen er i forehold til filmen utrolig kaotisk. I filmen har man samlet og gjort historien kronologisk, i bogen er historien lige så kompleks og “plukket” ( Læs: Susanna Kaysen hoppe rundt i tidslinjen, og fortæller mere i øjebliks billeder, end i en kronologisk rækkefølge, om hendes ophold og sygdom) som et tilbageblik på sådanne oplevelser er.

 

6be0baf1213c2424c08dfe1f126d8fa9

Hvis  du bad mig om at fortælle om mit sygdomsforløb helt kronologisk, ville jeg gøre mit bedste, men det forståes bare bedst gennem små udplukkede hændelser og situationer. De står mere klart, og er nemmer at forholde sig til. Derfor er jeg også så glad for, at jeg så filmen før jeg læste Susanna Kaysens bog . Du får ikke forløbet serveret på sølvfadet, du får udpluk, indblik og indtryk. Fra filmen havde jeg allerede en ide om hvad jeg gik ind til i bogen, og min grund for at læse bogen var os, at jeg utroligt gerne ville havde historen med Susanna Kaysens egne ord, helt uden manuskriftforfatter og instruktører.

Jeg lider ikke selv af Borderline, men der var alligevel en masse i bogen, jeg kunne genkende fra mig selv. Flere af kapitlerne fik mig til at genoverveje mit syn på mig selv og livet, lige som Furiously Happy  også gjorder da jeg læste den.
Der er især et kapitel der står lidt klarer end alle de andre og det var Velocity vs Viscosity 

(I kan læse det her, jeg undskylder at kvaliteten er mindre god)

Det jeg bed så meget mærke i, var hendes snak om tanke- eller handlingsmønster. En tanke eller en handling er nok til at starte en lavine. En lavine der tager dig ud på en svimlende rejse af overanalyseringe, følelser og indre kaos. Og når du først har haft det mønster en gang, med den her ene tank eller handling, så skal du gøre alt for at undgå at komme til at tænke/gøre tanken/handlingen igen, for gør du det, jamen så er du tvunget til at tage turen med lavinen en gang til. Det er udmattende.

Hvis du kunne tænke dig at læse om, og prøve at forstå lidt af alt komplekse der er den menneskelige psyke, så vil jeg virkelig anbefale dig at se filmen, og der efter læse bogen.

Den får 4/5 stjerner stjerner af mig, den 5. får den ikke, fordi den er en lidt forvirrende størrelse. Og så vil jeg gerne sige tak til Sarah for en fantastisk julegave!

– Louise

Skriv et svar

