Læselørdag – Aprils læsetema

Nogle af mine yndlingsindlæg fra andre (bog)bloggere er de indlæg, hvor det næste stykke tids læsning planlægges. Jeg har indtil nu ikke selv haft modet til at kaste mig ud i den slags indlæg, fordi comfort zone og den slags, men jeg prøver lige alligevel – det kunne jo være at I gerne ville vide, hvad jeg har tænkt mig at læse i april. Og så er det muligt at jeg vender tilbage med en opdatering måneden efter. Det her er i virkeligheden sådan et åndet blogger-problem; man kører sig selv ind i et hjørne af vaner, og når man så prøver at bryde dem fordi man har lyst til at prøve noget nyt, undskylder man for sig selv og går ud fra at det dér nye bliver en katastrofe. Ikke-bloggere forstår simpelthen ikke vores kvaler! Ahem. Nå. Nok om mig.

april

Som nogle af jer ved er 2017 året, hvor jeg (som udgangspunkt) kun læser efter et bestemt månedligt tema. I januar læste jeg kun sci-fi og bøger, der på en eller anden måde havde noget med rummet at gøre, i februar stod den på bøger med LGBT-teamer og i marts har jeg fokuseret på kvindelige forfattere. Aprils læsetema kommer til at handle om alt andet end skønlitteratur, for mine tanker kredser for tiden meget om uddannelse såvel som almen dannelse, og sådan noget semi-højpandet noget med at blive ældre uden nødvendigvis at blive klogere. Jeg siger naturligvis ikke at skønlitteratur ikke kan føre både dannelse og horisontudvidelse med sig – tværtimod! Jeg har bare været igennem lidt for mange kærlighedshistorier og deslige de sidste måneder, og jeg trænger til en pause. På min læseliste for april er således både reel faglitteratur og andre bøger, der bare ikke kan kategoriseres som skønlitteratur.

april 2

Jeg læser ikke nødvendigvis bøgerne i en bestemt rækkefølge, men da jeg allerede er igang med Hidden Figures, bliver det nok den første bog jeg får læst i april. Den er dog en smule tung at danse med, på trods af den spændende historie, så måske afslutter jeg andre bøger inden da. Det kunne for eksempel være Sapiens – En kort historie om menneskeheden, som har været på min TBR-liste i ualmindeligt lang tid, og som jeg virkelig glæder mig til at komme igang med. Bogen handler i korte træk om… well, menneskeheden: hvordan har vi udviklet os gennem de sidste 100.000 år, og hvordan vi eventuelt kommer til at udvikle os i fremtiden.
En af de lidt kortere bøger på listen er Teorier på 30 sekunder. Titlen siger vist lidt sig selv: på hurtig og enkel vis forklares nogle af de mest alment kendte videnskabelige teorier. Jeg elsker at have den slags bøger i nærheden, for jeg har en hukommelse som en si, og nogle gange er Wikipedia bare ikke det smarteste sted at lede efter hurtig information.
Jeg håber også at jeg omsider kan få læst Anja C. Andersens En lille bog om universet. Anja har på snedig vis lusket sig ind i mit læsetema for både januar og marts, men jeg havde ikke lige tid til hende – så nu skal det altså være! Ligeledes håber jeg naturligvis at få læst Hawkings A brief history of time som har været på min læseliste i årevis. Jeg gik igang med den for længe siden, men blev aldrig færdig, så nu får den en chance mere. For læses, det skal den altså.
I den lettere og mere underfundige afdeling har jeg Hvad nu hvis? af Randall Munroe, som står bag xkcd. Munroe tager udgangspunkt i reel videnskab, og stiller de mest gakkede spørgsmål, som f.eks: Er det muligt for mennesket at bygge en ny stjerne? Jeg glæder mig til at dykke ned i en skør, men samtidig meget videnskabelig tilgang til verden. På min Kindle glæder jeg mig til at læse Dreamland, der efter sigende skulle være en interessant bog om hvad pokker søvn egentlig er for en størrelse. Det er spørgsmål jeg aldrig bliver træt af at stille, men svaret er altid så komplekst, at det gør mig forvirret. Forhåbentlig kan en Kindle-pause hjælpe på dette.

Udover de bøger jeg selv har stående, håber jeg også at finde tid til at læse Syv små forelæsninger om fysik. Jeg husker vitterligt intet fra mine fysiktimer, og håber at Carlo Rovelli kan gøre mig klogere (eller også må jeg bare indse, at der intet håb er for mig). Jeg håber også at få taget hul på Astronautens guide til livet i rummet, for hvis I ikke har opdaget det, så er jeg ret nede med alt muligt rum-halløj, og Chris virker som en smadderfin fyr. Og så bør jeg nok også få læst Svend Brinkmanns Ståsteder, for jeg var helt pjattet med hans første bog og bliver hele tiden mere og mere overbevist om, at han er en af Danmarks bedste hjerner.

 

dreamland

 

Jeg håber at månedens læsetema kan gøre mit snart 28-årige jeg lidt klogere, og om ikke andet så bare mindre dum end mit 27-årige jeg. Jeg regner i øvrigt slet ikke med at komme igennem alle ovennævnte bøger; det er bare rart at vide nogenlunde, hvad jeg skal gå efter.
Har I eksperimenteret med læsetemaer? Virker det for jer, eller læser I bedst når det er spontant?

– Sille

2 thoughts on “Læselørdag – Aprils læsetema

  1. Jeg kører ind imellem læsetemaer. De sidste tre måneder har fokus været på historiske romaner, og i de næste tre måneder skal jeg læse eventyr. Det fungerer rigtig godt for mig, men jeg er også planlægningsfreak 😉

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    Like

    • Haha, jeg er også vild med planlægning! Det giver meget mere plads til tant og fjas 🙂 Faktisk en ret god idé at lade temaet række over mere end én måned. Det tager jeg med i mine overvejelser!

      Like

Skriv et svar

