Boganmeldelse – Stjernestøv

Stjernestøv

Forfatter: Neil Gaiman
Forlag: Høst og søn
Sideantal: 286
Orginalsprog: Engelsk (læst på dansk)

17440225_10212894476621885_346778122_n

 

Jeg havde set filmen (og elsket den helt op til månen), helt ude at vide at den var baseret på en bog af selveste Neil Gaiman. Sille kom heldigvis ind fra sidelinjen, og gave mig den i gave, så nu ved jeg meget mere end jeg gjorde før, og det er jeg faktisk rigtig godt tilfreds med.

Man kan ikke komme uden om at filmen er baseret på bogen i den forstand, at idéen til filmen er kommet fra bogen. Hovedetrækkene er de samm;, kærligheden, stjernen, heksen, muren og markedet. Men ud over det synes jeg faktisk ikke, at de havde så meget til fælles.

Men nu har jeg fået den helt rigtige historie. Og selv om den ligger langt fra filmen, så er jeg helt vild med den!

Jeg elsker Neils’ tanke om, at den verden Tristan er kommet til efter han krydser muren, er sammensat af alle de steder, som opdagelsesrejsende ikke har  formået at finde, og derfor ikke har fået tegnet ind på kort. Det giver nemlig plads til al den magi og alle de væsener bogen indeholder. Det giver plads til enhjørninger, fortryllede geder, dronninger i fugleform, stjerner der skvatter og hekse der forspilder deres chancer. Og det giver plads til Tristan, halvt menneske, halvt magisk, og til hans alt overskyggende kærlighed (og til at den heldigvis bliver knust, og en ny opstår!)

17467953_10212897572539281_1882300913_n

Hvert kapitel starter med denne skønne illustation tegnet af Charles Vess

Jeg synes virkelig Neil har begået en genistreg med den her bog. Den er så let tilgængelig, og alligevel indeholder den så store tanker og drømme at man næsten ikke kan rumme dem.  Jeg har fuldstændig tabt mit hjerte til denne bog, og kan nærmest dufte markedet, høre glasblomsterne og mærke duggen i græsset.

Og da bogen når til det her punkt, åh der smeltede jeg totalt!

large

Bogen får 5/5 stjerner, og elsker du eventyr, kærlighed og magi, synes jeg faktisk bare du skal finde dig et eksemplar hurtigst muligt, og lade dig omsvøbe af Neil Gaimans geniale magi.

-Louise

6 thoughts on “Boganmeldelse – Stjernestøv

  1. Jeg har endnu ikke læst noget af Niel Gaiman, men han virker til at være en af de forfattere, som får begejstringen frem i folk, når når de beskriver deres oplevelse med hans bøger.

    Jeg mindes at have købt American Gods til min Kindle engang for længe længe siden, så mon ikke det var ved at være tid til at finde den frem?

    Liked by 1 person

      • Jeg har lige en anden bog, jeg skal have læst færdig, men derefter blive den nok det næste projekt.

        Det er nok også kun godt, at jeg får taget lidt hul på mit Kindle bibliotek. De ulæste bøger begynder langsomt at hobe sig op 😅

        Liked by 1 person

      • Det skal bøger! Ellers læser man ikke rigtigt. Jeg har en bunke så stor i min seng, at du ville korse dig, men de ligger bare der, helt klar og parate til at blive slugt 🙌🏻

        Jeg vil meget gerne høre hvad du syntes om bogen når du er kommet igennem, og hvis du skulle havde lyst til at dele 😄

        Like

      • Jeg kan kun give dig ret i, at man altid skal have en stak ulæste bøger ved hånden. Det ville jo være ganske forfærdelig, hvis man ende med at løbe tør for læsestof 😉

        Jeg vil meget gerne dele mine tanker 😄. Hvis alt går vel, burde jeg gerne gå igang med den om en dag eller to.

        Liked by 1 person

Skriv et svar

