Måneden i bøger – Januar

 

Sille har i denne måned læst:

Januar har været min første måned med et læsetema, og jeg startede året med at læse bøger om sci-fi og rummet generelt. Og selvom jeg ikke har fået læst så meget som jeg gerne ville, har det alligevel været en lille succes. Jeg kan gode lide udfordringen i kun at måtte læse indenfor det udvalgte tema, og eftersom januars tema er et emne jeg ikke rigtigt kan få nok af, tror jeg at jeg vil læse mere sci-fi senere på året. Blandt meget andet vil jeg gerne læse Gemina og This Shattered World færdig, for det var så fedt at være tilbage i Amie Kaufmans verden. Jeg nåede bare ikke at blive færdig med disse før februars LGBT-tema (som er langt bedre planlagt, i øvrigt) fik overtaget. Oh, well. Det jeg faktisk fik læst, var:

The Moon 1968-1972 
Forfatter: Tom Adler, m.fl.

Jeg fik foræret denne lille bog af en ven, sådan ret tilfældigt, og jeg endte med at sluge den. Der er ikke så meget tung tekst at læse; det er først og fremmest en samling smukke fotografier fra NASAs ekspeditioner til månen fra 1968 til 1972 (hvilket forhåbentlig også fremgår af titlen.) Billederne er selvfølgelig først og fremmest taget af videnskabelige årsager, men for mig er de små kunstværker. Jeg får lyst til at bo indeni dem; lige dér i månens kratere, i en gold, smuk verden af bjerge og skygger. Damn.

moon

 

Story of Your Life
Forfatter: Ted Chiang

Da traileren for Arrival begyndte at florere rundt omkring var jeg ret sikker på, at den var lige præcis min kop te. Og jeg fik ret. At den tog mig meget med storm og at den var så filosofisk og smuk, havde jeg dog ikke regnet med. Da jeg fandt ud af at bogen bag filmen efter sigende skulle være mindst lige så god, fandt jeg frem til en lydbogsudgave af den på Audible. Og så var jeg solgt. Jeg var glædeligt overrasket over det flydende, drømmende sprog, og hvor nydeligt film og bog hænger sammen. Til tider glemte jeg at det var sci-fi og ikke en af de store, gamle klassikere.

ODY-C, vol. 1: Off to Far Ithicaa 
Forfatter: Matt Fraction, illustreret af Christian Ward

For noget tid siden faldt jeg over en farverig, spøjs tegneserie da jeg browsede omkring på Goodreads. Forsiden alene var faktisk det eneste der tiltrak mig, og jeg lånte den som e-bog til min tablet uden at ane, hvad jeg gik ind til. Hvad jeg fandt var en fremtidsudgave af Homers klassiske Oddyssé; en vanvittig, hæsblæsende rejse gennem det mest farvemættede, spraglede univers man kan forestille sig. Jeg husker ikke selve historien og karaktererne i detaljer, men det er faktisk heller ikke så væsentligt. Det interessante ved ODY-C er for de første de smukke, gakkede illustrationer. Og så selvfølgelig det faktum, at stort set alle roller er skrevet med omvendt fortegn: Odysseus hedder Odyssia og er en stor, stærk kvinde. Sejt, sejt, sejt!

odyc

 

Solas 1: Opikayana 
Forfatter: Anders Walter

Efter successen med ODY-C fik jeg lyst til flere tegneserier. Så jeg fandt denne her helt tilfældigt hos min lokale boghandler. Den så egentlig ikke ud af noget særligt, og hvis jeg skal være helt ærlig, valgte jeg den primært fordi titlen og hovedpersonen har samme navn som min yndlingskarakter i Dragon Age: Inquisition. Ja ja, sådan kan man også vælge litteratur… Hvad der derefter tiltalte mig var forfatteren, for jeg kender ham ganske vist ikke, men jeg finder så sjældent gode sci-fi-tegneserier af danske forfattere. Jeg slugte den på nogle timer, og selvom jeg ikke var helt oppe at ringe og sagtens kunne få armene ned efter endt læsning, glæder jeg mig nu alligevel til at læse den næste i serien når jeg har sci-fi-tema næste gang. Det var en helt udmærket historie, den var dejligt nem at følge med i og illustrationerne var smadderfine.

scifi

 

Louise har i denne måned læst:

Vindens Skygge
Forfatter: Carlos Ruiz Zafón

Jeg fik denne perle af en roman i julegave af Sille. Den var fra første til sidste side fantastisk! Den har bare alt! Jeg har skrevet en anmeldelse, som du kan læse lige her.

Lyriske Husapotek
Forfatter:Erich Kästner

Den her var en sjov lille fætter. En samling af digte, til hverdagens små ting, der er så svære at sætte ord på. Jeg har skrevet en anmeldelse, som du kan læse lige her.

 

 

Skriv et svar

