Fem fredagsfavoritter: Ting jeg er optaget af for tiden

Om fredagen plejer jeg jo gerne at lave lister med en enten bøger, film, spil eller serier indenfor en eller anden kategori. Men lige for tiden bruger jeg tid på så mange forskellige ting, så i stedet får I her en liste med forskellige gode sager der fylder meget i min hverdag for tiden. Enjoy, og hav en dejlig fredag!

Black Mirror

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde når det kommer til Charlie Brookers perle af en syret serie. For hvordan forklarer man den egentlig? Hvert afsnit (med kun to undtagelser) har efterladt mig søvnløs, fuld af for- og beundring og veltilpas ubehag. Det lyder måske ikke som det fedeste udgangspunkt for en tv-serie, men jeg elsker det. Jeg elsker at jeg har brugt hvert afsnit på at sidde anspændt og vente på den store finale, på en bestemt slags forløsning, og hver eneste gang har serien taget røven på mig. Hvert afsnit afslører en ny historie, med nye karakterer, nye skuespillere og nye dystre fremtidsudsigter, og udstiller den menneskelige natur på brutal vis. Black Mirror er på én gang fremtidsskuende sci-fi og så uhyggeligt tæt på nutidens hverdag. Det er noget af det modigste og mærkeligste jeg har set i årevis, og serien er kravlet helt ind under huden på mig. Og du skal i øvrigt ikke tro på kritikerne når de siger, at de to første sæsoner var langt bedre end den tredje, bare fordi de var britiske. Sæson tre har mildest talt meget at byde på, og indeholder faktisk mit yndlingsafsnit hidtil. Hvis du ikke har set Black Mirror endnu, hvad fanden har du så egentlig lavet?

 

Boom! Nogle gange trænger jeg bare til at få ting til at eksplodere, uden at det har konsekvenser. Den slags må man ikke i virkeligheden (jeg siger det bare; det kunne jo godt være at du havde misset et memo), så hvordan får man afløb for den slags tilbøjeligheder? Man spiller Just Cause, åbenbart. Jeg vil ikke begive mig ud i den helt store forklaring af plottet og handlingen, for det er egentligt ikke det væsentlige. For mig er der tre ting, der er vigtige når det kommer til Just Cause. 1: Det er farverigt, smukt designet og fyldt med de fineste landskaber. Det er simpelthen en fryd for øjet at glide henover de smukke bjerge og marker med sin faldskærm. 2: Det er god, men nem, lettere satirisk underholdning. Som sagt er plottet ikke så vigtigt (for mig), og det er mest af alt som at være med i en fed actionfilm. Og nummer 3: Selve spillet er supernemt at sætte sig ind i. Man kan således nå langt ret hurtigt, uden at være den mest rutinerede gamer, og man slipper for at sidde og rive sig i håret fordi man konstant sidder fast i en mission. Samtidigt inspirerer spillet til at være kreativ når det kommer til at indtage fjendens baser, for måske er voldsomme våben ikke altid nok, og det er enormt tilfredsstillende at se den fascistiske fjende miste mere og mere magt. Viva la revolution, mand!

Som jeg sikkert har nævnt en milliard gange, er jeg helt vild efter at blive astronaut. Det rumskib er nok desværre fløjet for længst, men man kan vel altid drømme. Netop fordi jeg elsker ting der har med universet at gøre er det lidt pinligt at jeg slet ikke kendte historien om de tre sorte kvinder, der om nogen var med til at sørge for at USA fik en fremtrædende rolle under rumkapløbet i 1960’erne. Som film ved jeg ikke helt om den får så mange stjerner hos mig; historien er så spændende, medrivende og så gennemført uretfærdig at jeg stort set ikke skænkede skuespillet, klipningen eller de andre filmiske virkemidler en tanke undervejs. Men det er heller ikke nødvendigvis for at få en god filmisk oplevelse, du skal gå ind og se den. Du skal se den på grund af historien, og du skal huske at den stadig er relevant den dag i dag. Det er et helt utroligt vigtigt stykke verdenshistorie, og jeg er så glad for at den endelig kommer ud til alle os, der har været uvidende i årevis.
Jeg er så glad for at jeg endelig tog mig sammen til at købe en Kindle. Som jeg nævnte i sidste uge er der stadig delte meninger om, hvorvidt e-bøger er rigtige bøger, men jeg er efterhånden ligeglad. For faktum er at jeg læser næsten dobbelt så hurtigt på den lille skærm. Jeg kom således til at blive oppe den halve nat for at læse Simon vs. the homo sapiens agenda – jeg kunne simpelthen ikke holde op igen. I næste uge regner jeg med at have en lidt mere uddybende anmeldelse af det lille gadget-vidunder parat. Men indtil videre er det vist nok at sige, at jeg knuselsker den.
Jeg er den dér type, der elsker award shows, hvad enten det er Golden Globes eller Oscar-uddelingen. Jeg har dog aldrig set Screen Actors Guild Awards før, så i år gav jeg det et skud. Og det var naturligvis lige så glamourøst, underholdende og rørende som alle de andre shows. For mig var der to højdepunkter i løbet af showet: Da verdens allerdejligste Dolly Parton overrakte en Lifetime Achievement Award til Lily Tomlin, og gjorde mig blød om hjertet med sin dejligt uhøjtidelige, charmerende humor. Og nummer to: selvom jeg faktisk var kommet til at læse en spoiler inden jeg så showet, blev jeg hujende glad da castet fra yndlings-Stranger Things vandt en pris i kategorien Outstanding Performance  in an Ensemble in a Drama Series (hvad det så end betyder). Siden prisuddelingen er internettet blevet oversvømmet med GIFs og memes baseret på Winona Ryders ansigtsudtryk, og jeg er hoppet med på bølgen og kan simpelthen ikke holde op med at undres over og le af (og med) hende. Jeg mener, se bare nedenfor, hvor hun står til venstre for David Harbour. Se hende, mand! Stranger things, indeed.

 

– Sille

2 thoughts on “Fem fredagsfavoritter: Ting jeg er optaget af for tiden

  1. Pingback: Gadget-anmeldelse: Kindle Paperwhite | This Fictional Life

  2. Pingback: Fredagsfavoritter #3 | This Fictional Life

Skriv et svar

