Boganmeldelse – Lyriske Husapotek

Lyriske Husapotek

Forfatter:Erich Kästner
Forlag: Udgivet privat af oversætteren Julius Clausen og Anker Reinholdt Andersen
Sideantal: 17
Orginalsprog: Tysk (læst på dansk)

16426607_10212385205450424_1027268674_n
Den eneste grund til at jeg fandt frem til denne lille lyriske perle, var mit forfejlede forsøg på at læse Det litterære apotek . Bogen her blive nævnt, og konceptet fangede med det samme min opmærksomhed.
En lille digtsamling om de følelser, sindstilstande, år og begivenheder her i livet, der er så fandens svære at få fod på.

Bogen er oginalt skrevet på tysk, og den eneste grund til, at jeg i dag kan sidde her og læse den på dansk er, at oversætteren af den, Julius Clausen i 1949 besluttede sig for, at den ville være den perfekte julegave til hans kone. Den er kun udgivet i 55 eksemplarer, og der har aldrig været nogle i handlen (hvilket gør mig inderligt trist, for hvor ville jeg gerne eje et eksemplar. Har, på trods af det ondskabsfulde i det, overvejet at “glemme” at aflevere den tilbage til biblioteket)

16395686_10212385205010413_885171091_n

Bogen består af 6 små digte

  1. Jernbanetoget
  2. Hvermands Sørgmodighed
  3. Opmuntring for Kleinmodige
  4. Alderdomshjemmet
  5. En Bogholder skriver til sin Mor
  6. Den gyldne Ungdomstid

De 6 små digte indfanger alle både en tid i livet, en sindsstemning og en hulens masse følelser. Jeg vil dele to af dem med jer, de 2 der rørte mig dybest og satte flest tanker i gang hos mig. Alle digtene rørte mig og satte tanker i gang, men de her to står bare lidt tydeligere end resten. De er afskrevet direkte, så hvis du tænker jeg har glemt de nutidige stavemetoder osv, så har du helt ret.

Hvermands Sørgmodighed

Man ved paa Forhaand, hvordan det forløber
En Gang imorgen bliver først Du glad.
Og selv om Munterhed paa Trods Du røber,
den bitre Smag og Du de følges ad.

Den triste Stemning kommer uden Grund
Du føler Dig saa tom som nogen Tønde.
Du er ej syg. Men heller ikke sund.
Dit Sind kan ikke noget nyt begynde

Du skyr Selvskab- søger det igen.
Du mest har Lyst Dig selv at ynke.
For Spejlet tænker Du: Fælt Fjæs min Ven!
Ej nogen Skrædder glatter denne Rynke

Maaske Du bag din Spleen Dig trygt har skærmet,
(Selv Stjernerne kun ligner gule Prikker).
Du er ej syg, – men føler Dig fornærmet,
Og Verden synes Dig saa højst usikker.

Du vilde gerne bort, men finder intet Ly,
– med mindre da Du vil Dig selv begrave.
Hvorhen Du ser, der staar en dunkel Sky.
-Bedst være død – mulig blot Orlov have.

Du ved, at denne Træthed snart forsvinder.
Den svandt saa ofte, som den kom.
Din Sjæl sin gamle Ro igen nu finder.
Før den husered, – er nu atter from

Een nikker blot og siger: Saa er Livet!
En anden sukker fælt og fælder Taarer:
Verden er stor, og vi et Pust i Sivet.
-Er det en Trøst?- ja muligvis for Daarer

 

Opmuntring for Kleinmodige

Ingen ved hvor rig Du er
-Ja jeg tænker ej på Ting af Værd
ej på Ville, Auto og Klaverer
Og på andre Ting, som rundt Du ser
naar man af sin Rigdom renommerer.

Nj, den Rigdom som Dit Øje ser
Og du bort kan sjaker, vil jeg ikke nævne.
Men Værdig findes over Evne,
Og de tæller meget, meget mer.
Thi en Tyv selv disse Ting maa levne.

in Taalmodighed en saadan Skat
og Din Husmor og Dit Hjertes Fylde
Og hvad ellers kan Dit Sind forgylde,
thi en Sindets Kredsløb aaben ladt,
det kan Undere fremtrylle.

Fattig er kun den, som ikke sr
hvilken Rigdom Følelsen den gemmer.
Intet er da, som Dig hemmer.
Ingen ved hvor rig Du er
— Og Du selv det mangen Gang forglemmer.

Jeg er enormt imponeret over hvor aktuel digtene i denne lille samling er, til trods for at det er 68 år siden den er skrevet. Det kan godt være vi selv føler vi har udviklet os så kolossalt meget som mennesker, men på bunden er vi stadig  lige så (u)komplekse som for 68 år siden.

Jeg vil give denne lille 17 siders perle 5 stjerner, for den kan virkelig noget!
Har du den mindste interesse i psyken, digte eller niche-udgivelser, så synes jeg fluks du skal reservere den, og dykke ned i dens charme.

-Louise

Skriv et svar

