Tabutirsdag: Papirformat vs. e-bøger, og den evige diskussion herom

Forleden dag kom jeg på Facebook forbi en henvisning til en artikel fra Politiken. Det var noget med at unge mennesker hellere vælger gammeldags bøger af papir end e-bøger. Selve artiklen nåede jeg aldrig at læse, for det interessante var at finde i kommentarsporet. Og som vi alle ved, skal man altid tage kommentarsporene på Facebook alvorligt… Ahem. Nå. Jeg vil ikke begynde at gå for meget i detaljer af to årsager: Jeg vil ikke hænge folk ud, og jeg kan overhovedet ikke gengive hvad der ordret blev skrevet. Men i store træk foregik diskussionen således:
Person #1: Det her er faktisk lidt interessant, for jeg synes det kan være en fornøjelse at læse e-bøger.
Person #2: Det er jo simpelthen så dumt! Alle og enhver ved da at det eneste rigtige at læse er bøger af papir! Det andet er noget nymodens pjat, og det er SLET ikke samme oplevelse!!!! (Jeg ville aldrig selv skrive så mange udråbstegn, men det er åbenbart noget man skal gøre når man diskuterer på Facebook. Det understreger ligesom en pointe. Også værd at bemærke: jo mere langt ude pointen er, jo flere udråbstegn benyttes der.)
Person #1: Bum bum, det ved jeg nu ikke. Hvis jeg læser e-bøger på en tablet og nyder bogen, er det så ikke ligegyldigt hvilket medie, jeg nyder bogen igennem? Oplevelsen er vel den samme, så længe det drejer sig om den gode historie.
Person #2:Okay, så du påstår simpelthen at det altid er den samme ting at læse en bog ved at glo ind i en skærm????  Så er du garanteret også en af dem der kun hører musik på Spotify og YouTube!!! Det er jo en SKANDALE!! Det er jo ikke DET SAMME!!!! (Igen, overdrivelse af tegnsætning for dramatisk effekt)
Således fortsatte “diskussionen” ud ad en ret åndet tangent, og jeg skyndte mig videre for ikke at blive trukket for langt ind i mudderkastningen. Som nævnt har Facebooks kommentarspor en tendens til at udskifte folks hjerne med jord. Men aner man alligevel en tendens? Jeg læste som sagt ikke det hele, men det meste af kommentarsporet sympatiserede med person #2, og det fik mig til at tænke over, hvor mange mennesker der egentligt deler deres egen og (især) andres læsning op i rigtig og forkert. For selvom jeg selv elsker fornemmelsen af en smuk, lækkert indbunden bog mellem hænderne, så kunne jeg da aldrig finde på at påstå, at papirbøger er bedre end elektroniske bøger. Og nej, person #2, du kan ikke sammenligne det med musik. Når vi taler lydkvaliteten i et stykke musik, eller billedkvaliteten i en film, er der tale om nogle helt andre faktorer end når vi taler om ord i en bog. En films billedkvalitet kan f.eks. være nedsat betydeligt hvis denne streames, hvorimod kvaliteten kan være bedre hvis filmen ses på DVD – men det er selvfølgelig stadigvæk den samme film. Og sådan er det også med musik; hvis man hører musik på et par elendige højttalere er der elementer i musikken, der ikke kan høres lige så godt, som hvis denne blev afspillet over gode højttalere. Men ordene i en bog er stadigvæk de samme ord, og selvom disse kan variere ift. oversættelse osv. bliver disse ord jo, rent objektivt, ved med at være de samme. Hvordan individet så, rent subjektivt, oplever disse ord er selvfølgelig en anden sag. (Also, hold op med at brokke dig over at folk gerne vil læse ting på en skærm når du selv sidder og falder i svime over et kommentarspor på nettet. Det er sådan set også at glo ind i en skærm. Jøsses.)
Hvis vi nu accepterer præmissen om, at læseglæde er en meget personlig ting, og en unik oplevelse for hver enkelt person, så må vi da også kunne acceptere at nogle oplever den slags anderledes og derfor ikke nødvendigvis har brug for at have papirsider i hånden for at nyde en bog. For nogle af os er det at kunne justere skriftstørrelse og generel opsætning en kæmpe fordel ved e-bøger. Det er den slags funktioner der gør at jeg kan læse næsten dobbelt så hurtigt, og derfor få langt flere læseoplevelser indenbords.
Der er naturligvis bagsiden af medaljen: jeg snakker gerne højt og længe om vigtigheden af godt bogdesign, og dette har selvfølgelig ikke den store betydning når det kommer til e-bøger. Og at være bibliofil er nok heller ikke så sjovt i den sammenhæng, for det er begrænset hvor mange e-bøger man kan have udstillet i reolerne. Jeg vælger således også selv papirformatet langt det meste af tiden, selvom jeg er stor fortaler for e-bøgerne og har planer om at købe en læser til disse. Der er altså ikke nogen endegyldig, universel sandhed når det kommer til, hvad der er bedst eller mest rigtigt at læse. Der kan selvfølgelig altid være diskussioner om emnet, for eksempel når det kommer til spørgsmålet om det mest miljøvenlige alternativ, og selv da tror jeg ikke at man vil kunne drage en endelig konklusion. For ganske vist skal der fældes uhyggeligt mange træer for at producere almindelige bøger, men teknologien bag f.eks. Kindles Paperwhite må næsten også trække nogle miljømæssige tænder ud. Det er her værd at bemærke, at jeg ikke har noget belæg for dette; jeg synes bare det klinger hult at en elektronisk dims der produceres i store mængder altid er bedre for planetens velbefindende end en stak papir.
Så derfor, til de af jer der absolut vil vedholde en gammeldags stædighed og insistere på, at papirbøger er det eneste rigtige: hold op med et lade, som om alt der er gammelt og “originalt” automatisk er det fede. At noget er som det var i gamle dage er jo ikke et kvalitetsstempel (ofte er det faktisk det modsatte). Kom ned fra jeres fiktive høje hest, og hold op med at lege semi-elitære typer, der nok ved hvad der er rigtigt eller forkert, og som nok skal sørge for at vi andre får det at vide. Tænk hvis folk kunne holde op med at blande sig så meget i, hvad og hvordan andre læser, og i stedet brugte tid og energi på at dele læseglæden, uanset medie. Manner, hvor ville der være meget mere tid til at fordybe sig i læsningen.
Og hvis I lige vil have mig undskyldt, der er adskillige Facebook-debatter der skal ignoreres imens jeg bestiller min nye læsermakker.
– Sille

5 thoughts on “Tabutirsdag: Papirformat vs. e-bøger, og den evige diskussion herom

  1. Pingback: Fem fredagsfavoritter: Ting jeg er optaget af for tiden | This Fictional Life

Skriv et svar

