Tabutirsdag: Fremtiden tilhører nørderne (men vi skal altså tale pænt om dem)

Jeg vil gerne lige have at vi laver en lille øvelse: tænk på hvornår du sidst har kaldt nogen for en nørd. Hvilken betydning lagde du i ordet, da du sagde det? Var det kærligt ment; “Årh, din søde, lille nørd!”, var det fordi du mente at vedkommende brugte for meget tid på at debattere åndede ting på nettet, eller mente du oprigtigt at vedkommende ved langt mere, end du selv gøre?
bbtgif
Grunden til at jeg spørger, er at jeg selv har tænkt meget over begrebet “nørd” og de associationer ordet medfører. Min undren kommer sig af to ting. For det første har jeg oplevet, at folk bruger ordet i flæng, når de ikke lige ved hvad de ellers skal kalde folk, der bruger meget tid på for eksempel at læse meget om et bestemt emne. For det andet er min opfattelse at folk er lidt forsigtige med at bruge ordet, fordi de associerer det med noget negativt. Mere konkret tænker jeg her på den måde, nørder og andre kloge folk bliver omtalt i medierne og popkulturen. Et godt eksempel gjorde min søster mig opmærksom på for noget tiden siden: i den populære tv-serie Friends er Ross Geller kendt som gruppens nørd, og de fem andre venner er ikke sene til at lade ham vide, at hans entusiasme omkring palæontologi keder dem. Faktisk finder følgende samtale sted mellem Rachel og hendes søster Jill, da Rachel spørger om Jill kunne finde på at gå på date med Ross, og Jill nævner, at han er lidt “bookish”:
Rachel: “Are you saying that he’s a geek?”
Jill: “You think so too?”
Rachel: “No! No, Ross is not a geek!”
 Den sidste sætning udtaler Rachel som om Jill har påstået, at Ross er barnemorder. Det er som om det at være en nørd der rent faktisk har studeret studeret evolutionsteori og andre spændende, komplicerede ting bliver gjort til en skamfyldt ting som man bestemt ikke skal tale højt om. For det meste elsker jeg Friends, og jeg  kommer selv til at klukke lidt når Ross spørger om han må snakke om fossiler, og Joey rejser sig og går sin vej. Men er det ikke et underligt signal at sende; de kloge og nørderne har bare værsgo at holde deres nørdede interesser for dem selv, så kan de “normale” mennesker sidde på Central Perk og snakke om “rigtige” problemer hele dagen (seriøst, skal de mennesker aldrig på arbejde?!)

Men okay, den gængse opfattelse af ordet nørd i populærkulturen vil nok også ofte blive defineret som en person, der ikke fungerer “optimalt” (whatever that means) socialt og har svært ved f.eks. at få en kæreste, og dermed ikke er seksuelt aktiv – og det er jo det værste, man overhovedet kan komme ud for…

ffrasier
Nå. Men jeg var jo nødt til at Google lidt da ovenstående begyndte at tage form som sætninger. Og jeg ved godt at man ikke skal tage Urban Dictionary alt for alvorligt, men en af deres definitioner af ordet “geek” er altså fin: “The people you pick on in high school and wind up working for as an adult.” Det er ret tæt på min egen definition; for mig er en nørd en person der er klogere end de fleste, er nysgerrig og ønsker at vide mere om et eller flere emner. Jeg tror nørderne har fat i den lange ende. Som man siger. Senere i Urban Dictionarys definition står der så til gengæld: “Only a geek would waste their time on the internet, defining geek on urbandictionary.com.” Av…
Måske føler folk sig lidt intimiderede af de “rigtige” nørder; de ender med at stjæle vores jobs imens vi almindelige, dødelige sidder og tæller vores dagpenge og prøver at huske, hvorfor vi foretrak at pjække fra fysik fremfor at lære noget.
sherlock3
For mig vil det at kalde nogen for en nørd altid være noget specielt, noget der kun er de sejeste og klogeste forundt. Hvis du af en eller anden årsag skulle find på at kalde mig for en nørd (why would you?) og jeg bliver irriteret, er det således ikke fordi jeg forbinder det med noget negativt. Tværtimod; jeg synes det er en af de bedste titler at få, og jeg fortjener ikke så stor en hæder, for så klog bliver jeg ganske enkelt aldrig.
Moralen? Åh, jeg ved snart ikke. Måske håber jeg bare at det at vide rigtigt meget om rigtigt mange ting bliver ved med at være sejt. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at I tænker jer om en ekstra gang før I bruger ordet i flæng. Brug det som et kvalitetsstempel og en hæder; sig det om og til jeres ekstremt kloge, hårdtarbejdende familiemedlemmer, venner og kærester. Og vær rare ikke at bruge det nedsættende om folk, bare fordi de ved langt mere end I selv ved og I er misundelige. For vi har brug for nørderne – men de har ikke nødvendigvis brug for os.
freaks.gif
– Sille

Skriv et svar

