Silles måned i bøger – December 2016

Jeg har simpelthen været så stolt af mig selv i december. I 2016 formåede jeg nemlig omsider at læse en stor del af de julebøger, jeg i årevis havde planlagt at jeg ville læse. Der sneg sig også et par ikke særligt julede bøger ind, men ellers var det hele præget af gran, godter og gaver. Her er hvad jeg nåede at komme igennem i december:

 

 

Frysende våde vejbaner
Forfatter: Jan Sonnergaard
Forlag: Gyldendal
Den 21. november 2016 døde Jan Sonnergaard pludseligt, i en alder af kun 53 år. Det rørte ved et eller andet i mig. På det tidspunkt havde jeg ellers fået lidt hård hud om hjertet, for hold da kæft, som folk døde på stribe i 2016. Men jeg huskede hvor stort et indtryk både Radiator og Om atomkrigens betydning for Vilhelm Funks ungdom i sin tid havde gjort på mig, og jeg var lidt smadret over at Jan ikke ville komme til at skrive flere bøger. Derfor skyndte jeg mig at låne Frysende våde vejbaner på biblioteket, og blev hurtigt kastet ind i en verden af depressioner, (u)lykkelig kærlighed, melankoli, for tidlige dødsfald og personlig deroute. Bogen er Sonnergaardsk så det står efter, og selvom jeg tit måtte lægge den fra mig for ikke at blive alt for trist midt i julevirvaret, var det alligevel en smuk fortælling der stadig sidder i mig, her flere uger efter endt læsning.

 

Jul
Forfatter: Truman Capote
Forlag: Centrum
Det kom bag på mig at Truman Capote havde udgivet en julebog, det skal jeg være den første til at indrømme. At den så ikke var særligt julet, og faktisk var lidt trist, kom til gengæld ikke som den store overraskelse. Bogen handler om en helt særlig jul, set gennem en ung Trumans øjne. Som barn blev han sendt afsted til New Orleans for at holde jul med sin far, som han aldrig før havde mødt. Væk var al tryghed og alle de sædvanlige juletraditioner som Truman kendte og elskede; i stedet blev det hele erstattet af en far der konstant prøvede at købe sig til at imponere sin søn og på den måde vinde hans kærlighed. Jeg må indrømme at jeg ikke husker bogen i detaljer, men den var nemt og hurtigt læst, og det var en dejligt anderledes julefortælling. Om ikke andet mindede den mig om, at jeg nok også burde læse hans andre bøger.

 

Julemandens breve
Forfatter: J.R.R. Tolkien
Forlag: Gyldendal
Denne fine julesag af Ringenes Herre-forfatteren var lidt af en overraskelse. Jeg havde ellers læst et par lunkne anmeldelser af den, men jeg var altså ret begejstret. Historierne er i sig selv er rigtigt fine, men det der virkeligt gjorde indtryk på mig var de mange illustrationer. For de er da ganske vidst lidt barnlige og simple, men jeg er helt vild med den lettere naivistiske tegnestil. Farvelægningen er smuk og effektuld, og det hele emmer af sne, frost og julestemning. Historierne om julemanden skrev og sendte Tolkien i sin tid til sine egne børn og frankerede kuverterne så de så ud som om de kom fra Nordpolen. Denne tradition fortsatte hver december i flere år, fra 1925 til 1938, indtil anden verdenskrig for alvor tog fat og “julemanden” derfor ikke længere kunne sende breve. Julemandens breve er en let, smuk bog der vil falde i god jord hos de fleste fantasifulde, barnlige sjæle der elsker julens magi.

 

 

Musen
Forfatter: Peter Madsen
Forlag: Fyns Antikvariats Forlag

Det var et tilfælde at denne sorte, dystre sag havnede hjemme hos mig. Jeg havde lyst til at læse en tegneserie, og fandt denne på tilbud hos boghandleren. Jeg anede ikke, hvad jeg gik ind til – og jeg ved for så vidt stadig ikke helt, hvad jeg skal mene. Peter Madsen er nok bedst kendt som manden bag Valhalla-tegneserierne som jeg slugte da jeg var barn, og som jeg stadig holder meget af. Men hvor Valhalla-fortællingerne er lidt mere letbenede og farverige, er Musen en helt anden historie. Det er en sort-hvid tegneserie om en dreng der ønsker sig en sød, hvid mus – men det er også en trist historie om tunge emner som ensomhed og død. Jeg har besluttet mig for at læse den igen, for det gik lidt stærkt første gang, og det er en af den slags helt simple historier, der gør et stort indtryk, uden at man nødvendigvis kan forklare hvordan og hvorfor. Bogen er i øvrigt udgivet i begrænset oplag og signeret af Madsen selv, så jeg er sikker på at jeg traf det rigtige valg da jeg købte den.

 

Snemanden
Forfatter: Raymond Briggs
Forlag: Nyt Nordisk
Snemanden er en klassiker, er den ikke? Det siger folk i hvert fald altid. På trods af dette er det faktisk første gang, jeg har læst den. Og det bliver ikke den sidste. For historien om den lille dreng, der bygger en snemand der bliver vækket til live, og som bliver drengens nye ven, er tårefremkaldende rørende. I og for sig er bogen ret simpel, men Briggs’ illustrationer er proppet med melankolsk varme og bidende kulde, og det luner i maven og mærkes i øjenkrogene. Måske er jeg ekstra tilbøjelig til at snøfte lidt undervejs fordi jeg altid kommer til at tænke på tegnefilmen af samme navn, som er så mol-agtig og smuk – og som jeg bliver nødt til at slukke for hver gang Walking In The Air toner frem. Det passer altid med at jeg lige har skåret løg, meget pudsigt…

 

A Child’s Christmas In Wales
Forfatter: Dylan Thomas, illustreret af Ellen Raskin
Forlag: New Directions

Jeg var så svineheldig at Det Kongelige Bibliotek havde den nydeligste lille udgave af denne juleklassiker fra 50’erne på lager, da jeg besluttede at jeg hellere måtte få læst lidt Dylan Thomas. Gennem hvad der bedst af alt kan beskrives som ét langt digt beskriver Thomas hvordan han husker julen da han var en lille dreng i Wales (det ville jeg bare lige fortælle, hvis nu du havde overset titlen…) Hans romantiserede forestilling om, hvordan det altid sneede i december dengang, og hvordan alle var glade og i festligt humør, er en sand juleperle. Indimellem virker beskrivelserne og fortællingerne næsten for smukke og eventyrlige, men Thomas’ sprog, der i denne bog er af næsten Shakespeare-lignende karakter, er så fint og medrivende at man næsten kan mærke sneen ned ad nakken. Og jeg husker i øvrigt også min barndoms jul således: “It was snowing. It was always snowing at Christmas. / December, in my memory, is white as Lapland, / though there were no reindeers.”

 

 

– Sille

2 thoughts on “Silles måned i bøger – December 2016

Skriv et svar

