Louises år i bøger – 2016

skaermbillede-2016-01-01-kl-01-08-11

Jeg har fået læst meget mere i 2016 end jeg havde regnet med, og nok også meget mere end jeg vil komme til i 2017. Hele 33 bøger er det blevet til. Nok ikke helt så meget som andre bogbloggere, men for mig og mit, er det faktisk ret godt gået. Jeg havde sat mit mål meget højt til at starte med, hele 25 havde jeg satses på!
Version 3

Når jeg siger 33 bøger synes jeg ikke det lyder af ret meget, men når jeg så ser at det er over 8.000 sider, så tænker jeg “hold da op!”

Version 4

Som du kan se var Sigurd min korteste. For mig var Sigurd den bog, der fik min kærlighed til bøger startet. Det var den første bog jeg kan huske at jeg læste helt selv, uden hjælp og total frivilligt.
Med min længste er det straks lidt mere kompliceret.  Den var i og for sig god nok, den var bare for lang. For meget væveri og for mange forviklinger. Du kan læse hele anmeldelsen her: To Brødre.

 

Version 3

Den mest populære bog (ifølge Goodreads) jeg har læst i 2016 var Alkymisten. Den var den første af to rejsende bøger der har kigget forbi i 2016. Et koncept jeg selv blev så stor fan af, at jeg  valgte at sende Fyrpasseren afsted ud i Danmark. Fyrpasseren er nok også den bog der har gjort det største indtryk på mig i 2016. Den er bare… ja, fantastisk.
Den mindst populære bog jeg har læst (igen ifølge Goodreads) var også den sidste jeg nåede i år, og en jeg ikke helt forstå at der ikke er flere der har læst.

 

Alt i alt har 2016 ikke skuffet på det boglige plan, og min to read-bunke er stadig rigeligt stor til, at jeg tror på 2017 bliver lige så god!

 

Min december måned i bøger:

December er altid lidt en hård måned for mig personligt. Jeg går oftest helt ned i kulkælderen, og er meget svær at hive med ud i alt det smukke og fine julelys verden er badet i. Derfor er det heller ikke blevet til de store boglige præstationer. Ud over mit arbejde med Walthers Vildt-underlige verden er det blevet til to bøger, men den ene er faktisk en julebog, og det er jeg lidt stolt af selv.

Julefortællinger (Julebøger) – En antologi

Forfatter: Astrid Lindgren
Illustrator: Björn BergIngrid Vang NymanHarald Wiberg og Ilon Wikland
Forlag: Gyldendal

Astrid er jo bare fantastisk, og det var bogen også. Den fik noget af den gamle, glade jul frem i mig. Og det var dejligt at gense og møde nye Astrid Lindgren-fortællinger. Anmeldelse af bogen finde du her.

Det største politiske mord – en biografisk fortælling om dr. J.J. Dampe

Forfatter: Preben Harris
Forlag: Gyldendal

Jeg tror man skal være både politisk og historisk interesseret for at synes denne bog er noget ved. Men er man det, så er den virkelig også noget ved. Den handler om Dampes forfejlede kamp for at afskaffe enevældet i Danmark. Det undrer mig, at det er en del af Danmarkshistorien, man ikke bruger lidt mere tid på i de ældre klasser i skolen, og så lige skruer lidt ned for 2. verdenskrig. For det er vigtigt og spændende for den verden vi lever i i dag.

-Louise

Skriv et svar

