5 fredagsfavoritter – Silles nytårsforsætter: Film og serier

amelie

Klogt, Amélie. Klogt.

Glædelig bagjul, gutter! Jeg håber I har haft nogle dejlige dage med lækker mad og godt selskab. Nu er året så småt ved at være ovre, og det er jeg på flere måder helt tilfreds med. For sikke da et roderi 2016 har været! Nå, men det er sådan en smart ting at man kan bruge årsskiftet til at reflektere over det forgangne år, og lave lister over de ting man vil nå i det kommende. Så her er episode to i min lille nytårsføljeton: mine nytårsforsætter indenfor film og tv-serier.
I 2017 vil jeg…

Gå i biografen meget oftere


Det giver lidt sig selv, ikke? Jeg har i skrivende stund været i biffen én gang i denne måned (for at se Arrival, smut lige ind og se den hvis du ikke har allerede!), og det er simpelthen ikke nok. Jeg kan sjældent holde koncentrationen længe nok til at se en hel film, men der er noget ved biografens mørke der gør at jeg kan koncentrere mig og blive revet med. Og så er der selvfølgelig alt det dér med de behagelige sæder, det store lærred, den gode lyd og de varme popcorn. Derfor vil jeg i 2017 gå langt mere i biografen, helst to gange pr. måned. Det kommer dog lidt an på filmudvalget.

Streame mindre og købe flere dvd’er


Jeg bruger cirka en milliard streamingtjenester – eller, jeg betaler for dem, men som det fremgår af næste punkt bruger jeg dem ikke særligt meget. Jeg er vild med at have et smart-tv så jeg bare kan streame på livet løs. Men åh, gutter, der er altså noget med kvaliteten der bare ikke fungerer. Jeg har et UHD-tv (som i ultra-HD, altså fire gange skarpere end almindelig HD), og det er lidt ligesom om at Netflix ikke altid kan følge med. Det kan selvfølgelig skyldes flere ting; hvis jeg ser en gammel film kan kvaliteten jo ikke blive så god som den er i dag, eller også er filmen eller serien bare optaget i en kvalitet, der ikke er 4HD-kompatibel. Desuden har jeg ikke den bedste internetforbindelse i verden, så det påvirker naturligvis også streamingkvaliteten. Netflix har faktisk en hel kategori med UHD-film- og serier, men listen er desværre kort. Jeg tror derfor at løsningen er at gå tilbage til dvd’er, for kvaliteten er bare bedre. Dermed ikke sagt at jeg vil holde helt op med at streame, for det ville blive hella dyrt at overgive mig helt til skiverne, men jeg vil prøve at få flere af dem ind i hverdagen.

supern.gif

Godt råd, Dean.


Gense langt færre film og serier, og i stedet se noget nyt

Kender du den dér dårlige vane med at sætte et afsnit af Friends på hver gang man lige skal rydde op? Sådan går det ret tit for mig. I år har jeg, udover en milliard afsnit af Friends, genset Freaks and Geeks, The Perks of Being a Wallflower og en milliard andre ting, jeg allerede kan udenad. Jeg synes der kan være noget rart over at gense ting; der er noget genkendelighed i det og det kræver ikke så mange hjerneceller (sådan nogle ting elsker jeg!). Men der findes så mange nye serier og film som jeg er gået glip af fordi jeg, igen og igen, ville se om Chandler rent faktisk løb væk før brylluppet. I 2017 vil jeg lave om på denne dårlige vane og være lidt mere åben overfor nye film og tv-serier, og måske også se mere af nogle genrer, jeg ikke plejer at være vild med.

doctorw

Se, Doktoren er helt vild med mine forsætter!

 

Måske se fim og serier i samme kategorier som mine bøger


Jeg har nok ikke nævnt det endnu, men jeg har indtil videre planer om at inddele min læsning de kommende måneder i kategorier. Umiddelbart tror jeg at januar skal være sci-fi-måned, februar skal være faglitterær måned og marts skal være en måned med litteratur af kvindelige forfattere. Eller, det er i hvert fald planen; der er plads til justeringer og forbedringer undervejs. Anyway, jeg har planer om at gøre det samme med mine film og serier. Så i januar må jeg primært se sci-fi, i februar må jeg primært se dokumentarer et cetera. Om jeg helt kan holde det hele året igennem? Øhm, nej. Det regner jeg ikke med. Men jeg har tænkt mig at prøve!

 

Se flere dokumentarer


Lidt i forlængelse af punkt 4, I guess. Jeg har besluttet at 2017 skal være året, hvor jeg bliver lidt klogere (det var sådan set på tide), og eftersom jeg elsker gode dokumentarer giver det vist sig selv at jeg skal se mange flere af dem. Jeg har ikke et bestemt emne i tankerne, selvom jeg egentligt er ret picky og nemt keder mig hvis jeg ser en dokumentar om et emne, der ikke umiddelbart interesserer mig. Jeg overvejede at følge kategorierne i de to forrige punkter, men spørgsmålet er om man bliver vanvittig af kun at måtte læse om og se film og dokumentarer om ét emne i en hel måned.

Louise og jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tusind, tusind tak for et fabelagtigt 2016. Jeg modsiger lidt mig selv; for et øjeblik siden sagde jeg vist at det havde været et skodår. Og det har det, sådan globalt. Men for os og vores lille blog har det været et givtigt, lærerigt og spændende år. Vi glæder os helt vildt til at tage fat på en masse nye idéer næste år, og håber at I stadig vil være med til at gøre vores bloggerliv lidt sødere. Vi ses i 2017! Rigtig godt nytår, venner!

giphy

– Sille

One thought on “5 fredagsfavoritter – Silles nytårsforsætter: Film og serier

  1. Pingback: 2017 – Så langt, så godt | This Fictional Life

Skriv et svar

