5 fredagsfavoritter: Silles nytårsforsætter – Bøger

Der er sådan en stædighed i mig der siger, at nytårsforsætter er det rene makværk, og at folk bare bruger dem som en undskyldning for at gå på kur i en måned, for derefter at tage alle kiloene på igen. Men forsætterne behøver selvfølgelig ikke handle om slankekure og motion, eller om den dér forbandede personlige udvikling. Da jeg satte mig ned og tænkte mig lidt om (det sker faktisk engang imellem, believe it or not) kom jeg i tanke om flere ting indenfor de kategorier Louise og jeg blogger om, som jeg gerne vil forbedre, fornye eller bare gøre anderledes i 2017. Så de næste tre fredage giver jeg mit bud på forsætter når det kommer til bøger, spil og film og serier. Og i dag starter vi med bøgerne. Enjoy!
I 2017 vil jeg…
1. Læse flere klassikere og bøger af “store” forfattere
Det første forsæt har jeg faktisk tænkt over længe. Igen, jeg har nok være lidt barnligt stædig og har muligvis benægtet klassikernes berittigelse, for hvad vidste min gymnasielærer også om hvem der var gode forfattere, måske? Indtil videre er mine tanker om hvad betegnelsen “klassikere” egentlig dækker over enormt løse. For hvornår er en klassiker en klassiker? Og hvornår er en stor forfatter en stor forfatter? (Nej, jeg mener ikke vedkommendes fysiske størrelse) Selvfølgelig kan klassiker-betegnelsen være subjektiv, og den siger ikke nødvendigvis noget om bogens kvalitet. Men alligevel har jeg det sådan lidt, der må jo være en grund til at den og den bog er blevet læst så meget, og at så mange forfattere stadig betegnes som værende relevante i dag, selvom de skrev deres værker for mange år siden. Jeg vil derfor være lidt mere åbensindet når det kommer til klassikerne, og glæder mig især til at give mig ikast med Steinbeck, Dickens, Dumas og måske også nogle poeter.
2. Læse flere bøger af kvindelige forfattere
Jeg har ikke læst én eneste bog af en kvindelig forfatter i hele december. Ups. Dette gik op for mig forleden, og jeg vil bruge 2017 på at forbedre mig på det område, for verden er proppet med fantastiske kvinder, der skriver fabelagtige bøger. Og de fortjener mere opmærksomhed og flere læsere. Feministen i mig skammer sig egentligt lidt over, at hun kun har stiftet sparsomt bekendtskab med McCullers, O’Connor, Brontë-søstrene, Alcott og Dickinson. 2017 blive året hvor jeg råder bod på fortidens miserer! Eller. Sådan noget. Ahem… Faktisk overvejer jeg kraftigt, om man simpelthen udelukkende skal læse kvindelige forfattere i marts, fordi, du ved, kampdag og den slags. Jeg glæder mig allerede til at komme i gang.
3. Læse flere bøger af udenlandske forfattere
“Men Sille, der er jo så mange gode forfattere i Danmark!” Jep, det er der. Og de har det med at drukne i krimiernes gråblå hav. Dermed ikke sagt at alle danske forfattere skriver krimier, det er jeg fuldt ud klar over at de ikke gør. (Men tænk, hvis de gjorde. Yikes…) Men for mig er der alligevel lidt langt mellem snapsene når det kommer til gode, danske forfattere – vel at mærke danske forfattere, jeg endnu ikke har læst noget af. Derimod er der, som det fremgår af de to forrige punkter, masser af udenlandske, både kendte og ukendte, der trænger til at blive læst af mig, og lige i 2017 kommer de nok til at optage mere reolplads hos mig end de danske. Sorry, danske forfattere. It’s not you, it’s me.
4. Lytte til flere lydbøger
Ah, Audible. Vi to kan ikke rigtigt finde ud af det, kan vi? Vi har kendt hinanden så længe, og jeg sørger for at betale det jeg skylder dig måned efter måned – uden rigtigt at sætte pris på dig. Selvom jeg har adskillige gratis lydbøger til gode hos dig, er det sjældent at jeg åbner app’en på min telefon og rigtigt får lyttet til de mange sprøde fortællere. Det er noget skidt, for jeg holder jo så meget af dig, og du har så mange fantastiske kvaliteter. Suk. Men i det kommende år skal det blive anderledes! Jeg har nemlig sat mig for, at jeg skal høre mindst én lydbog om måneden, og allerhelst to. For jeg har ingen rigtig grund til ikke at gøre det. Eller, jeg har den grund at jeg altid laver noget andet; hvis jeg ikke ser serier, spiller spil, læser papirbøger eller spiser mad, så sover jeg. Jeg mangler aldrig noget at lave, og jeg keder mig aldrig. Men jeg vil så gerne have lydbøgerne med mig som en fast del af mine rutiner, så i 2017 vil jeg arbejde på at få dem implementeret i min frygteligt travle hverdag.
5. Brug flere penge på bøger
Det lyder måske mærkeligt, for de fleste vil nok helst prøve at spare lidt på pengene. Og jeg vil heller ikke smide om mig med penge, det er ikke sådan ment. Jeg vil derimod arbejde på at komme af med min dårlige samvittighed når det kommer til at bruge penge på bøger, jeg måske ikke får læst. Således vil jeg købe mere spontant og efter, hvad jeg lige har lyst til at læse i netop dét øjeblik. Det går ret tit sådan her, når jeg skal begynde på en ny bog: “Åh, jeg har virkeligt lyst til at læse den dér bog, der har stået i reolen i lang tid. Men ih, jeg har jo lige brugt så mange penge på den dér anden bog, så jeg burde virkeligt læse den først…” Hvis jeg køber mere efter, om jeg synes bogen ser indbydende ud og umiddelbart fanger mig, er der større chance for at jeg får den læst. Deusuden vil jeg i 2017 bruge flere penge på bedre kvalitet, og færre paperbacks med kedelige forsider (jævnfør mit brokkeindlæg fra et par uger siden)
Laver du nytårsforsætter når det kommer til læsning? Har du idéer til hvilke forfattere jeg skal læse for at leve op til mine egne forsætter? Så giv mig gerne et praj.
Og nå ja, så håber Louise og jeg selvfølgelig at I alle har en fabelagtig, magisk jul med mange hårde pakker under træet, og en masse chokolade i maven. Glædelig jul, gutter!
– Sille

4 thoughts on “5 fredagsfavoritter: Silles nytårsforsætter – Bøger

  1. Jeg elsker 5’eren 😀
    I det hele taget ganske gode bog-nytårsforsætter.

    Jeg laver også nytårsforsætter for bøger – eller bogudfordringer som jeg kalder dem. Til næste år vil jeg blandt andet have kvartalsvise læsetemaer.

    God jul!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    Like

  2. Pingback: 2017 – Så langt, så godt | This Fictional Life

Skriv et svar

