Boganmeldelse – Julefortællinger

Julefortællinger (Julebøger) – En antologi

Forfatter: Astrid Lindgren
Illustrator: Björn Berg, Ingrid Vang Nyman, Harald Wiberg og Ilon Wikland
Forlag: Gyldendal
Sideantal: 192
Orginalsprog: Svensk (læst på dansk)

img_1618

Jeg var så enormt heldig at få denne fantastisk julebog i 1. adventsgave af mine forældre.
Og jeg har sparet, jeg har virkelig sparet og sparet og sparet, men ikke nok, den holdt ikke julen ud, men er det så underligt? Nej!

Astrid Lindgren kan jo virkelig bare noget med ord. Og hendes historier er både for store og små. Og i denne bog er alle de varme og stemmningsfyldte julefortælinger samlet. Men ud over varmen, julen og Astrid Lindgrens ord, var den her bog en flodbølge af nostalgi, barndom og kriller i maven.

Bogen starter med Astrids udgave af juleevangeliet. Hun gør det helt uden at nævne Gud eller Jesus. Der er kærligheden, håbet, stalden og forståelsen, men ingen højre guddommelige indblanden; det er modigt og smukt.

Efter juleevangeliet har sat julen fri, kommer historierne på stribe. Hver enkelt er fyldt med Astrids varme og foreståelse for mennesket natur, og selvfølgelog alle de personer vi kender fra hendes utallige historie:

 

Der var rigtigt mange jeg kendte. Lotte og hendes gris fik mig til at dufte juletræet, Grynet fik mig til at mærke julekulden og varmen, børnene fra Bulderby fik mig til at mindes alle de juletimer jeg har brugt på at lege med min fætter til familiens julefrokost, Pippi fik mig til at tænke på alle de magiske ting der sker i julen, og Emil fik mig til at tænke på alle de gode ting folk gør i julen, og som gør den så varm og rar.
Og de historier jeg ikke kendte, gav mig nye indblik i Astrid Lindrens tro på mennesket og barnet.

Astrid får aldrig under 5 stjerner af mig, og det gør denne opsamling heller ikke.
Den bragte julen ind i mit lille hjem, og jeg håber at dem der læser den har det på samme måde.

-Louise

4 thoughts on “Boganmeldelse – Julefortællinger

  1. Den bog var en fast del af julelæsningen, da jeg var barn, og for nylig købte jeg så mit eget eksemplar, så den skal jeg læse næste weekend. Lindgrens julefortællinger EMMER af stemning!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    Liked by 1 person

Skriv et svar

