5 fredagsfavoritter: Ting der kan (og bør) forbedres i 2017

Jeg har oplevet rigtigt mange herlige ting i 2016, og der er rigtigt mange ting, jeg glæder mig til at opleve i det nye år. Men åh, hvor er der også mange ting, der gerne må efterlades på denne side af januar 2017. Her er mit bud på fem ting inden for gaming og film, der næsten kun kan gøres bedre næste år. Tager I noter, spilproducenter?

Tårnhøje priser på nye spil

Det kan ikke passe, at det skal blive ved med at koste næsten 500 bobs at købe et nyt spil til sin konsol – især ikke når man tager i betragtning, at spillene efter kort tid kan købes brugt til den halve pris, selvom de er i glimrende stand. Jeg har fuld forståelse for at mange af de store spil kræver enorme mængder involverede medarbejdere, og at mange således skal aflønnes som fortjent. Men mange af de store udgivere har altså heller ikke ligefrem problemer med deres salgstal, så det burde ikke være nødvendigt at skyde (pun intended) priserne sådan i vejret. De høje priser giver en fornemmelse af, at det at ville følge med i gamingverdenen er en ting for eliten; hvis du ikke er villig til at investere store summer i de nyeste spil, så er du ikke dedikeret nok. Det er ikke specielt fair og inkluderende, så lad os få gjort noget ved priserne så flere kan være med.

2001

Om at forstå spilpriserne: lidt ligesom at forstå, hvad der foregår i denne Division-GIF.

Endeløse åbne verdener

Jeg kan snakke i timevis om, hvor højt jeg elsker open world gaming og sandboxspil, men der foregår altså alligevel nogle ting, jeg ikke er helt nede med. I tirsdags brokkede jeg mig over de mange gentagelser inden for gaming og film, og kom i den forbindelse i tanke om en anden ting, der er begyndt at gentage sig selv: trenden med at lave så store, åbne verdener som muligt. Selvom jeg elsker genren, synes jeg at det er begyndt at løbe en smule løbsk med alle disse sandkassespil. Jeg savner efterhånden at spilproducenterne beslutter sig for et mere fast, lineært handlingsforløb, så det hele ikke går op i side quests. Lige nu virker det som om man bare skal sige “open world” om et spil, og så er det et kvalitetsstempel i sig selv. Man kan håbe at der i fremtiden vil være en større tiltro til at forbrugerne ikke begynder at kede sig, bare fordi de ikke kan komme videre i et spil før de har løst en eller anden gåde, eller besejret et eller andre monster. Vi er klogere end som så, og kan altså godt lide udfordringer.

2002

Glem alt, hvad jeg lige sagde; jeg glæder mig SÅ meget til Red Dead Redemption 2!

Filmatiseringer, fortsættelser og lignende

Endnu engang meget apropos mit lille brokkeudbrud fra i tirsdags, som nævnt ovenfor. Jeg er som sagt ikke modstander af at der laves efterfølgere og den slags, men det har altså taget lidt overhånd, både når det kommer til film og spil. Det hele blev i og for sig sagt i det efterhånden meget omtalte indlæg fra i tirsdags (jeg skal nok holde op med at henvise til det nu, promise!), så for lige at opsummere: jeg håber at 2017 byder på langt flere originale historier, og lidt færre gentagelser.

giphy3

Fandme bøvlet at holde styr på alle de dinoer. Det ville være nemmere hvis folk holdt op med at genoplive dem i tide og utide.

Større, vildere, dyrere maskiner

Indrømmet: Xbox One Small er naturligvis ikke større end den originale One – det ligger ligesom også lidt i navnet. Men var det virkelig nødvendigt at lave en Xbox der er 40% mindre end den forrige? Måske ikke. Da jeg skulle vælge imellem de to, kunne jeg i hvert fald ikke se nogen grund til at betale mere for en konsol der er mindre. Nå, men så annoncerede de også lige at man næste år kan købe deres nyeste påfund, Project Scorpio (hvorfor så fjollet et navn, Microsoft? Hvorfor?!), som efter sigende er den kraftigste konsol nogensinde. Jeg vakler imellem at kalde det et modigt og dumdristigt statement. Generelt lader det til at konsolgiganterne i år har haft gang i en slags kold krig, og siddet bag hver deres skriveborde og hånet modstanderen: “Ha! Vores konsol er bare bedre end jeres!” For Sony har også spillet med musklerne i år, og har ligeledes påstået at deres PS4 Pro er den kraftigste konsol. Ja ja, så længe I selv kan finde ud af det, Sony og Microsoft – vi andre hygger os bare med vores “gamle” konsoller, for de er altså rigeligt kraftige til de fleste gamingbehov. Og så glæder vi os i øvrigt til at Nintendo kommer med deres Switch til foråret – hvilket jeg vist også har nævnt et par gange før.

giphy4

Jeg tvivler på at nogen er interesseret i at Sony udsletter Microsoft, eller omvendt. Men hvorfor så prøve at være større, vildere og dyrere?

Spil der kun udkommer til én platform

Jeg lader lige min indre vrede komme ud et øjeblik: WHY U DO THIS, DEVELOPERS? Ah, sådan. Det var bedre. For jeg ved jo godt, at det næppe kan gøres anderledes. Når nogen vil producere et spil, er det vel ligesom når en forfatter vil udgive en bog: nogle forlag udgiver nogle bøger, nogle andre forlag udgiver nogle andre bøger. Det er komplet gætværk fra min side, for jeg aner ikke hvad der foregår ovre i producenternes hovedkvarterer, men jeg gætter på at Sony køber rettighederne til nogle spil, og Microsoft køber rettighederne til nogle andre – og nogle gange er vi som forbrugere så heldige, at skidtet udkommer til både Playstation og Xbox (og PC, hvis man er til den slags). Og så er det at vi jubler, for så kan alle være med. Hurra! Jeg håber at der i fremtiden kommer til at være lidt mindre konkurrence på markedet, og at flere spil vil blive udgivet på mindre eksklusiv vis, så konsolspillere ikke behøver at sidde og ærgre sig over, at de ikke kan opleve en masse nye spil, fordi de ikke har råd til at købe to forskellige konsoller. Lidt apropos, ville det ikke også være ret sejt hvis nogen sørgede for at teknologien ikke begrænsede os til kun at spille co-op med folk, der spiller på samme konsol? Så ville Louise og jeg kunne spille The Division, selvom jeg spiller Xbox og hun Playstation. Fingers crossed!

giphy5

Ting, jeg ikke kommer til at opleve før jeg har en PS4 mellem hænderne: at lege med det dér store, plyssede dyr fra The Last Guardian 😦

– Sille

2 thoughts on “5 fredagsfavoritter: Ting der kan (og bør) forbedres i 2017

  1. Jeg venter altid med at købe spil, indtil jeg finder dem til min. 50% rabat. Eftersom jeg primært køber spil via Steam, så er der altid utrolig mange spil, jeg kan købe til en fornuftig pris, så det gør mig ikke så meget, at jeg må vente lidt 🙂

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    Like

    • Men Steam er kun til PC… er det ikke? Jeg spiller nemlig kun på konsol, eftersom jeg ikke har en computer, så jeg kender ikke så meget til Steam. Men ja, hvis man kan vente er det selvfølgelig meget billigere efter nogle måneder. Jeg er nok bare lidt for utålmodig 🙂

      Like

Skriv et svar

