Tabutirsdag: Du gentager dig selv, Hollywood.

Der foregår mange spændende ting i film-, tv- og spilverden for tiden. Der sker mange nye ting, og der er mange gode, kreative hoveder involveret hist og her.
Men gutter, jeg bliver nødt til at sige en lille brokkende ting: Nøj, hvor er der mange gentagelser, mange efterfølgere, to’ere, tre’ere og historier der bliver taget op igen, selvom de egentligt var afsluttet i det forrige kapitel.
Og her snakker jeg naturligvis  ikke om historier, der som udgangspunkt er skrevet til at foregå over flere bind, afsnit eller episoder. Selvfølgelig kan man fra starten af skrive en fremragende trilogi, med en længere historie og et plot, der strækker sig over længere tid, og som derfor naturligt deles op i flere bidder.
Det jeg taler om, og som jeg efterhånden er ved at være lidt træt af, er den strøm af lettere umotiverede, malplacerede fortsættelser, der lugter langt væk af at nogen har øjnet en chance for at skrabe en god Blockbuster-indtjening sammen. Kom, vi tager et eksempel: ville det have gjort nogen skade at nøjes med en enkelt Pirates of The Caribbean-film? Den kunne have stået så fint alene, som det første rigtige pirateventyr i mange år. Men nej, de lavede lige én mere. Og så lige én til. Og endnu én, selvom historien egentligt blev afsluttet i den første film.
200w

God idé, Jack. Forlad den synkende skude før det er for sent.

Jeg vil aldrig påstå at det er en dårlig idé at bygge videre på en vellykket, gennemført, fiktiv verden; jeg holder for eksempel stadigvæk på at Lord of The Rings-trilogien er nogle af de bedste film nogensinde, og jeg kan ikke se hvordan man skulle kunne koge historien ned til mindre end tre film. Desuden er jeg svært glad ved vellykkede filmatiseringer, hvilket jeg nok har nævnt før. Men selvom jeg holder meget af Tolkiens univers, og også var ret glad for de seneste hobbit-film, irriterer det mig lidt at de blev strukket ud over så lang tid. Bogen er jo ikke en specielt lang størrelse, og det lugtede lidt af at Peter Jackson insisterede på at lave en trilogi no matter what, fordi han havde gjort det med Lord of the Rings. Det er ærgerligt, for jeg synes han er en glimrende instruktør, der mestrer at lave film, der sagtens kan stå alene – her tænker jeg især på The Lovely Bones (men måske også lidt på Braindead/Dead Alive…)
giphy

“Jeg er ked af at manden der har opfundet mig vil vende sig i sin grav hvis han ser, hvor meget hans historie trækkes i langdrag.”

Fænomenet med at skamride en succes og trække den i langdrag findes også indenfor gaming. Jeg har været helt forelsket i Assassins Creed-spillene siden jeg første gang forsøgte at redde verden sammen med Altaïr (det gik i øvrigt ret skidt; verden er stadig af lave), og jeg er én af den slags naive forbrugere, der altid vil spille de nye spil i serien fordi jeg holder så meget af dem. Men det betyder ikke, at jeg ikke er begyndt at blive lidt træt af, at der kommer nye spil i serien hele tiden. Lige nu findes der 9 (ni!) AC-spil, og så har jeg ikke engang talt Chronicles og de andre, mindre spil med. Og nu er serien så blevet filmatiseret – hvilket jeg selvsagt er lidt skeptisk overfor. Jeg glæder mig til at se filmen; den ser ud til at være forholdsvis tro mod Ubisofts univers, og Michael Fassbender er altid god. Men igen lugter det lidt af at malke en kæmpesucces, især fordi serien have været en god indtjening med så mange spil. Det paradoksale her er naturligvis mest af alt, at AC-serien handler om den onde, verdensomspændende spilgigant Abstergo, der benytter snart sagt alle metoder for at udgive deres mange spil. Det er lidt ironisk, når Ubisoft selv kaster om sig med nye udgivelser. Måske er det med vilje, men jeg tvivler. Det mest frustrerende ved hele denne misere er, at Assassin’s Creed var en unik, fantastisk oplevelse da serien var helt ny, og selvom jeg stadig er en trofast fan, er der ikke meget nyskabende og spændende ved de nyere udgivelser. Bortset fra grafikken og den overordnede historie, forstås.
giphy2

Stakkels Arno; fanget i et spil der aldrig får en ende.

Så hvad er det lige, mit problem er? Det er egentlig såre simpelt: jeg håber på en fremtid indenfor spil, film og serier med færre gentagelser, remakes og filmatiseringer. Og det kan da godt være at det er lidt fjoget, når nu jeg bruger en del af min vågne tid på at forsvare diverse filmatiseringer og troligt kaster penge efter diverse lange spilserier, for derefter at brokke mig over dem; jeg synes stadig at begge dele har deres kvaliteter og jeg bliver aldrig træt af hverken gode filmatiseringer eller at spille det samme igen og igen. Men det er sgu da påfaldende at der for eksempel er så mange film, der er baseret på historier der allerede er blevet fortalt. Misforstå mig ikke; jeg glæder mig helt vildt til at opleve både A Monster CallsLogan, Ghost In The Shell (på trods af den åbenlyse mangel på asiatiske skuespillere) og Beauty & The Beast, som alle er baseret på en bog eller et univers, der er set før. Men helt ærligt, har vi virkelig brug for en ny udgave af The Mummy, flere film om Transformers, eller endnu en goddamn piratfilm? Selv den tilsyneladende endeløse række af Harry Potter-spinoffs er begyndt at irritere mig.
Jeg beder en stille bøn til at det næste stykke tid vil byde på spændende historier, der ikke er fortalt før , som Passengers – eller i det mindste historier, der ikke har været så kendte og som har brug for at blive fortalt, som for eksempel Hidden Figures.
Der er stadig kreative folk i verden og de formår at skabe unikke, vigtige og underholdende historier. Mit håb er at de får mere albuerum i den kommende tid.
– Sille

One thought on “Tabutirsdag: Du gentager dig selv, Hollywood.

  1. Pingback: Filmanmeldelse: Beauty & The Beast | This Fictional Life

Skriv et svar

