Måneden i bøger – November 2016

Nå, det er december nu, siger I? Allerede? Puha. November er spænet afsted, og vi kunne næsten ikke følge med. Det er derfor begrænset, hvad vi har nået at læse i denne måned. Men her er alligevel en lille oversigt.

Sille har i denne måned læst:

Jeg kunne da godt finde på en eller anden slatten undskyldning for hvorfor jeg kun har åbnet et par bøger i november. Men jeg gider ikke, for jeg har simpelthen bare ikke haft den store lyst til at læse. Og så skal man jo ikke gøre det. Desuden har jeg været en del udenfor hjemmet (gisp!), spillet en del Xbox og fundet adskillige nye kanaler at følge på YouTube, så at sige at jeg har været optaget andetsteds er vel en gangbar forklaring.

Gennemblødt
F
orfattere: Maja Nyvang Christensen og Sine Cecilie Laub
Forlag: People’s Press

Der var noget sært over at hente Gennemblødt på biblioteket, for jeg er jo ikke en 13-årig der bare gerne vil oplyses. Men jeg lærte alligevel en del. Ikke så meget om det fysiologiske og cyklusser og den slags; det har jeg trods alt ret godt styr på (Alt andet ville også være lidt pinligt, min alder taget i betragtning, ikke?) Jeg har til gengæld fået et bedre indblik i hvordan folk (læs: religiøse mænd) i århundreder har brugt menstruation som en undskyldning for at udstøde og skamme kvinder, og stemple dem som urene. Bogen har også givet mig indblik i hvorfor vi bør gøre op med myten om at menstruation er en specielt kvindelig ting; der findes jo efterhånden så mange køn, og mange af dem er menstruerende, selvom de ikke nødvendigvis er født kvinder – det er egentligt pinligt, at jeg ikke har tænkt sådan på det før. Ligeledes vil Gennemblødt gerne slå et slag for at vi siger ordet “menstruation” højt uden at skamme os, og at vi får mere menstruationsblod i f.eks. reklamer for “hygiejneprodukter”, som de kaldes. Hvornår har du måske sidst set en Always-reklame der brugte blod og ikke den dér frygtelige, blå væske, der altid bruges til at illustrere hvor “tør og frisk” du kan føle dig med lige deres produkt? Anyway, Gennemblødt er en virkeligt fin bog, selvom den indimellem er lidt rodet, og jeg synes du skal læse den, ligegyldigt hvilket køn du definerer dig selv som.
Harry Potter og de vises sten
Forfatter: J.K. Rowling, illustreret af Jim Kay
Forlag: Gyldendal

Så meget at sige om bogen ovenover, og så lidt at sige om Harry Potter. Det virker mærkeligt, men hvad skal man sige om J.K. Rowlings mesterværk, som ikke allerede er sagt? Jeg holder aldrig op med at elske det magiske univers, og det var en sand fornøjelse at være tilbage på Hogwarts. Jim Kays smukke illustrationer giver et friskt pust, og selvom jeg ikke altid var helt tilfreds med dem (et par af dem var en smule malplacerede og akavede), giver de alligevel bogen fornyet liv. Bogen er fantastisk som oplæsningsbog pga. det store, rigt illustrerede format, og jeg vil anbefale den til alle og enhver – men især de, der vil læse historien om Harry Potter med deres rollinger for første gang.

Louise har i denne måned læst:

Du får et chok. Du kommer til at tænke, “Hvordan har hun kunnet overkomme denne enorme mængde af bogstaver, ord, sætninger, sider og bøger!?” når du ser hvad jeg har læst i denne måned. Og jeg ved det virkelig ikke, for hold nu fast hvor har jeg bare læste cirka intet i denne måned. Det er så pinligt, men det er blevet til 2 bøger…..2 (3, den ene er en for sjov bog)

Den danske pige
Forfatter: David Ebershoff
Forlag: Lindhart og  Ringhof

Denne her bog gik dybt ind i mig, og rørte mig. Den fik mig til at indse hvor smuk storsindethed og forståelse er i deres reneste former. Den fik også min øjne op for en fantastisk kunstner. Du kan læse min anmeldelse lige her

Hvor regnbuen ender (Busters verden #3)
Forfatter:Bjarne Reuter
Forlag: Gyldendal

Jeg er lidt skuffet over den 3. og sidste bog om Buster. Den var ikke så sammenhængende og sød som de 2 første. En del af handlingen virker lidt ligegyldig, selv om jeg godt kan se pointen i, at der hvor du vokser op er et meget magisk og unikt sted.

Skriv et svar

