5 fredagsfavoritter – Filmatiseringer der er lige så gode som bøgerne

Jeg synes det er passende at snakke om gode filmatiseringer, nu hvor Fantastic Beasts and Where To Find Them har haft premiere. Jeg skal selv ind og se filmen i denne weekend, og jeg glæder mig usandsynligt meget, især fordi jeg elskede den spøjse, lille bog bag filmen. Personligt er jeg af den opfattelse, at det er ren snobberi at mene, at bogen altid er bedre end filmatiseringen. Selvfølgelig er det tit tilfældet, men jeg mener at man (næsten) altid bør give filmen en chance, for der kan ske magiske ting når en dygtig instruktør giver sit bud på en visualisering af en bog. Og nej, Harry Potter og Ringenes Herre er ikke at finde på dagens liste – jeg elsker dem begge meget højt, men det var simpelthen for oplagt at have dem med. Så her er fem andre filmatiseringer, der alle står mit hjerte meget nær.

 The Perks of Being a Wallflower

Det irriterer mig at jeg ikke kunne finde en bedre trailer, for der er så meget mere i The Perks end bare en god teenagehistorie om ung kærlighed, sådan som traileren lægger op til. Under overfladen lurer nemlig en grum sandhed om, hvorfor Charlie (Logan Lerman) ikke bare er en klog, sky og uendeligt sød dreng der føler at han ikke passer ind, og som ingen lægger mærke til. Jeg elskede både bogen og filmen, og Charlie har en helt speciel plads i mit hjerte fordi han bare er så god, og fordi verden har været så hamrende uretfærdig ved ham. Hans forhold til Sam (spillet af altid yndlings-Emma Watson) og Patrick (spillet af gudesmukke Ezra Miller) får mig til at føle alting, og især er jeg helt pjattet med prom-scenen hvor de danser til Dexy’s Midnight Runners.

 

Ghost World

Jeg har aldrig påstået at Enid (spillet af Thora Birch) er verdens bedste rollemodel. Hun er nærmest det modsatte; hun afskyer det meste af sin omverden og hun har intet imod at fortælle folk lige præcis hvad hun synes om dem. Men hun repræsenterer også på fineste vis den rastløse, utilpassede ungdom der ikke aner, hvad den vil og som, på trods af en konstant utilfredshed med alt og alle, leder efter ligesindede. Filmatiseringen af Daniel Clowe‘s fremragende tegneserie er en af mine absolutte yndlings, og behandler på fineste, mest gakkede vis emner som ensomhed, venskaber og det at blive voksen. Enids veninde Rebecca spilles af en ung Scarlett Johansson, og sammen med altid fabelagtige Steve Buscemi udgør trekløveret et af de bedste casts jeg kan forestille mig. Clowes har selv været med til at skrive manuskriptet, og har derfor sat sit tydelige præg på filmen – den er så tæt på at ligne kulttegneserien at det næsten er uhyggeligt. Om ikke andet, så vær rar at se den for soundtracket – hvis du kan høre Mohammed Rafi uden at få lyst til at danse, så søg hjælp.

Stardust

Det er ingen hemmelighed at Gaimans magiske eventyr har en helt særlig plads i mit hjerte. Jeg var derfor heller ikke den mindste smule skeptisk da det for en del år siden blev annonceret, at bogen skulle filmatiseres. Jeg mener, Claire Danes som den nedfaldne stjerne Yvaine, Michelle Pfeiffer som den onde heks der vil have fingrene i hendes hjerte og Charlie Cox som Tristan Thorne, der tager ud for at finde stjernen for at give hende til den kvinde, han elsker – det kunne jo kun blive godt! Og det blev det. Historien er en slags coming of age-fortælling, med alt hvad der hører til et klassisk eventyr: et magisk land, en flok magtliderlige prinser, en antihelt der må bevise sit værd, og… øhm, Robert De Niro som kaptajn Shakespeare, der flyver rundt oppe i luften og ynder at gå i kjole. Selvom filmen er knap så mørk som bogen, og tager sig selv langt mindre alvorligt, er den et glimrende eksempel på, at filmatiseringer kan være fantastiske, selvom de tager sig nogle kreative friheder.

The Lovely Bones

I en alder af kun 14 år bliver Susie Salmon (spillet af Saoirse Ronan) myrdet. Men livet er ikke helt færdig med hende, og fra sin plads i the inbetween, midt imellem liv og død, ser hun sin familie kæmpe for at komme videre med deres liv – hvilket besværliggøres af det faktum, at ingen endnu har fanget hendes morder. Selvom hun og hendes nye veninde (som også er død) nyder den smukke, nye verden de er kommet til, tynges Susie af sorg. Ikke kun for sig selv og alle de ting, hun aldrig kommer til at opleve i sit liv, men også for sin familie. For hvis hun har muligheden for at hjælpe med til at opklare mordet, bør hun så gøre det, eller bør hun give sig selv og sin familie fred? The Lovely Bones er en hjerteskærende tragisk, nervepirrende og smuk historie, både som bog og som film. Filmatiseringen er godt hjulpet på vej af holdet bag Ringenes Herre-filmene, og de bidrager til en næsten magisk, meget æstetisk tilfredsstillende oplevelse. Hvad enten du læser bogen eller ser filmen, vil jeg anbefale dig at have lommetørklæder i nærheden. Things are about to get emotional.

Stand By Me

Det er svært at sætte ord på, hvad der tiltrækker mig ved filmatiseringen af Stephen Kings novelle The Body, men jeg prøver lige alligevel: jeg kan bare virkeligt godt lide den! Sådan, det gik jo rigtig fint. In all seriousness: Stand By Me er mest af alt en følelse. Selvom jeg elsker selve historien om de fire unge knægte, der i 1959 tager ud i skoven for at finde et lig, er jeg faktisk mest fascineret af stemningen; 50’er-soundtracket og fornemmelsen af uendelig sommer, venskab og eventyr. Har bogen og filmen dramatiske øjeblikke? Uden tvivl. Men det er vennernes indbyrdes forhold og deres forholdsvis dybe samtaler rundt om bålet der fascinerer og fanger mig – der er ingen tvivl om, at de har hinandens rygge og at de tager deres venskaber alvorligt. Alle fire drenge spiller lige så godt som voksne, professionelle skuespillere, og jeg kan ikke andet end at holde af dem. Jeg får næsten lyst til selv at hanke op i soveposen og gå afsted langs togskinnerne i eftermiddagssolen, imens jeg synger Chordettes. Men jeg håber trods alt ikke, at jeg finder et lig.

– Sille

2 thoughts on “5 fredagsfavoritter – Filmatiseringer der er lige så gode som bøgerne

  1. “Stardust” er en af mine yndlingsfilm! Jeg så den dog før jeg læste bogen – så selvom bogen er fantastisk, så skuffede den mig også en smule (jeg var jo vant til det lidt mere eventyrlige og håbefulde fra filmen)

    Like

    • Ja, filmen har bestemt en helt anden, mere eventyrlig og positiv vibe over sig. Hvilket også er godt, for jeg tror ikke at det mere dystre og alvorlige islæt fra bogen ville gøre sig lige så godt på film.

      Like

Skriv et svar

