5 fredagsfavoritter – Bogforum Edition

Medmindre du har boet under en sten de sidste par måneder, har du nok opdaget at Bogforum er lige rundt om hjørnet. Mine forventninger er helt nede og røre jorden, hvilket nok ikke er den mest populære holdning, især ikke i blogland. Det er bare sådan jeg har det; jeg aner virkelig ikke, hvad jeg skal forvente, og jeg tror derfor det er bedst at forvente så lidt som muligt, og så regner jeg i øvrigt med at blive glædeligt overrasket. Denne liste skulle by the way have været om katastrofefilm, meget apropos det netop overståede valg i USA, men jeg dykkede i stedet ned i programmet for Bogforum, og tog mig selv i at glæde mig til flere ting. Sådan går det nogle gange. Så selvom jeg render rundt og er forudindtaget og smånegativ, betyder det ikke at jeg ikke glæder mig; det er bare ikke den slags kæmpestore arrangementer, der normalt tiltaler mig. Men det skal nok blive smaddergodt alligevel! Her er i hvert fald 5 ting og mennesker, jeg glæder mig til at opleve – så må vi se, om jeg rent faktisk kan nå det hele.

 

Anders Matthesen om bogen “Ternet Ninja
Lørdag kl. 11:30


Jeg er i skrivende stund igang med at læse Andens nye børnebog, og selvom jeg er langt fra færdig, er jeg allerede såre begejstret. Jeg glæder mig til at høre om hvilke tanker han har gjort sig undervejs i skriveprocessen, og især hvorfor han har valgt at genoplive flere af sine gamle karakterer i bogen. Især håber jeg at høre lidt om selve det fysiske design af bogen, for det er jeg altså helt pjattet med – jeg vil opfordre dig til at lave en #bookface med bogen, ligesom jeg har gjort. Det er skægt. Måske er jeg endda så heldig at kunne lokke en lille signeret krusedulle ud af Anders (altså til bogen…) Under alle omstændigheder synes jeg altid at Anders formår at skabe en hyggelig, te-drikkende-agtig stemning omkring sig selv og dem han snakker med, så det skal nok blive morsomt.

 

Don Rosa interviewes af Anders Lund Madsen
Lørdag kl. 13.00

Som barn læste jeg flere af Don Rosas Her er dit liv, Joakim om Anders And, Onkel Joakim og alle de andre fra Andeby, og jeg elskede dem. Jeg var generelt glad for tegneserier, og har stadig en stor, mølædt samling Anders And & Co. liggende et eller andet sted, men lige præcis Don Rosas tegninger var noget helt særligt. Hans tegninger er smukke og proppede med finurlige detaljer, og er langt fra mange af de andre tegninger, der blev skudt ud i det ugentlige blad som samlebåndsprodukter. Lige nu har jeg ingen anelse om, hvor Guldbøgerne befinder sig (sandsynligvis i et pulterrum et sted, under noget julepynt), men det skal ikke forhindre mig i at høre den fabelagtige illustrator blive interviewet, og måske endda fange ham til en signering på et tidspunkt. Det kræver selvfølgelig at jeg lige finder de famøse Guldbøger først. Suk…

Meredith Russo interviewes af Dorte Hygum
Lørdag kl. 11:45

Jeg kommer ikke afsted til Bogforum fredag (altså i dag), og var først bange for at jeg så ville gå glip af Russo, men hun er gudskelov også på programmet lørdag. Pyha. Jeg har endnu ikke læst hendes meget roste bog Hvis jeg var din pige, men temaer som transseksualitet og ungdommens kamp mod omverdenens forventninger til (køns)identitet trækker voldsomt i mig. Derfor skal jeg da helt sikkert høre hende fortælle om sin debutroman og sine egne oplevelser med førnævnte temaer. Problemet er så, at Russo bliver interviewet samtidig med Anders Matthesen. Argh. Decisions, decisions!

 

Danish Book Blogger Award
Lørdag kl. 14:00

Konceptet med Danish Book Blogger Award gav mig først en underlig smag i munden. “Skal det nu gøres til en popularitetskonkurrence?”, tænkte jeg. Men så tog jeg mig sammen og opdagede, at det er langt mere end det. Det er et anerkendende klap på skulderen til en del af bloggerverdenen der, trods det stigende antal blogs, stadig er lidt overset. Jeg ved hvem jeg holder med, men jeg synes alle fem finalister gør et hamrende godt stykke arbejde, og det er jo næsten umuligt at spå om hvem, der bliver vinderen. Jeg kommer under alle omstændigheder til at stå blandt publikum (selvom I nok ikke kan se mig pga. alle de høje typer, der konsekvent stiller sig lige foran mig) og huje og heppe, og er meget spændt på afsløringen.

 

Svend Brinkmann i samtale med Martin Krasnik
Søndag kl. 11:30

Brinkmann er, hvad verden har brug for. Det er jeg helt overbevist om. Med sit stille, stoiske opgør med det han kalder en accelererende kultur tog hans bog Stå fast mig med storm. Jeg har endnu ikke læst efterfølgeren, Ståsteder, men jeg glæder mig til at høre hvad professoren kan fortælle og berette om sin anti-selvhjælpsbog. Overvejer i øvrigt at lave en nej-hat og tage den på om søndagen, men det er muligvis lidt for fangirl-agtigt.

Skriv et svar

