The Autumn Reading tag – Sille

Efterår er måske min yndlingsårstid. Jeg bor lige op ad en skov, og de røde, gule og brunlige nuancer på træerne danner næsten en mur af efterårsfornemmelser og ro. Jeg elsker at folk altid lader til at sætte farten lidt ned når det bliver efterår; som om man kollektivt, men usagt beslutter, at nu er det tid til at gå indenfor. Eller til at gå udenfor og samle kastanjer og nyde den friske luft og de fine farver. Vinteren er også skøn, fordi jul, men mest hvis der følger rigtig frost og sne med. Jeg elsker sne! Lige i dag ligger det endda i fine lag udenfor, og jeg får lyst til at hoppe over i lænestolen med en bog. Meget apropos: her er mine svar til The Autumn Reading tag, som min medblogger Louise har tagget mig i. Du kan læse hendes svar her.

efterar4efterar2

1. Er der nogen bøger, du planlægger at læse i løbet af efteråret?

Alt for mange! Jeg har ikke læst en reel roman i lang tid, men nu hvor vejret kalder på at være indendørs, har jeg fået lyst til at læse fantasy. Jeg har et box set med Pullmans  His Dark Materials-serie, hvoraf jeg faktisk kun har læst den første bog, så den må jeg hellere kaste mig over. Stardust bliver måske også hentet ned fra hylden, for den trænger gevaldigt til en genlæsning. Mine malebøger kalder også på mig, og jeg har for nyligt anskaffet mig Jeg er her nu, som er sådan noget småflippet mindfulness-halløj med forskellige opgaver og aktiviteter. Det skal nok blive skægt. Eller også bliver det bare mærkeligt.

2. September bringer minder om skolestart: Hvad er den bedste bog, du har læst i skolen? Og hvad var henholdsvis dit yndlingsfag og dit mindst elskede fag i skolen?

Denne her var lidt svær, for jeg kan faktisk ikke huske en eneste af de bøger, vi læste i skolen. Pinligt! Måske er det fordi jeg husker det som om vi sjældent læste hele bøger, men altid pløjede igennem adskillige uddrag, noveller og digte i stedet. Mit yndlingsfag i grundskolen var engelsk, tror jeg. Eller musik. Jeg afskyede til gengæld idræt, hvilket skyldes at jeg var endnu mindre og endnu mere svag dengang. Selve det at bevæge sig og lege en eller anden leg med redskaber og den slags var meget skægt, men jeg levede i konstant frygt for at nogen skulle smadre en bold i hovedet på mig i idrætstimerne.

3. Oktober betyder Halloween: Kan du lide uhyggelige bøger og film? Hvis ja, hvilke er så dine favoritter?

Oh yes. Jeg har det lidt stramt med uhyggelige bøger, for når de blodige scenarier ikke hjælpes på vej af levende billeder, begynder min hjerne selv at danne billeder – og den gør det gerne når jeg skal til at sove. Jeg har derfor læst meget få reelle gyserbøger, men jeg kan huske at Stephen Kings Christine forstyrrede min nattesøvn, og at Gåsehuds-bøgerne (især den med fugleskræmslerne) var ret skræmmende. Jeg er efterhånden blevet lidt mere hårdfør med gyserfilm, men jeg husker The Blair Witch Project som værende helt vildt uhyggelig, og El orfanato var jeg også ret bange for, i hvert fald de første par gange. Den originale udgave af The Eye var forholdsvis klam, så vidt jeg husker.

4. Til november er det tid til bålaftener og fyrværkeri. Hvad er den mest spændende bog, du har læst, som virkelig holdt dig fanget?

Er det tid til bål og fyrværkeri? Må man lege med fyrværkeri i november? Nå. Hvad ved jeg. Jeg slugte Hunger Games-serien sidste år, og er egentligt lidt ked af at den “kun” består af tre bøger. Jeg kommer til at lyde som en gammel, ridset plade, men jeg var så fanget af Dronningen af Tearling at jeg ikke havde lyst til at stoppe igen, og jeg ser virkeligt frem til at få fingrene i efterfølgeren. Vi har brug for flere kvindelige hovedpersoner a la Katniss og Kelsea.

efterar

5. Hvilken bog er din foretrukne cosy comfort læsning?

Normalt er jeg ikke til chick-lit (skal vi ikke se at få udraderet den “genre” og kalde den noget knapt så nedværdigende?), men jeg var ret vild med It’s Not Me, It’s You. Mhairi McFarlane skriver let og sødt, men også sjovt og spændende, og jeg hyggede mig med bogen. Let It Snow af John Green m.fl. var også sådan en fin, vinterhyggelig størrelse, som gjorde mig varm og juleagtig helt ned i maven.

6. Hvilken varm drik er din yndlings, når du er fordybet i en god bog?

Jeg spiser og drikker faktisk sjældent noget imens jeg læser. Det skyldes at jeg er helt ekstremt klodset, og jeg er så bange for at spilde noget på bogen når jeg lige skal række ud efter koppen eller lignende. Men jeg er ret nede med at drikke kakao for tiden, så jeg overvejer at gøre et forsøg. Måske skal jeg starte med en billig, slidt paperback og så tage den derfra.

7. Har du nogen planer i løbet af de næste par måneder, du ser frem til?

Jeg glæder mig naturligvis til Bogforum, men jeg er også lidt nervøs. Programmet er helt vildt overvældende og lidt uoverskueligt, men det skal nok blive sjovt alligevel. Jeg ser også virkeligt frem til adskillige filmpremierer henover vinteren (stay tuned for mere om dette i næste uge), og så kan jeg naturligvis slet ikke vente til det bliver december. Sidste år var jeg lidt miserabel henover julen, men i år er jeg i højt humør og skruer helt op for juleriet, allerede fra engang i næste uge. Jeg bliver frygtelig at være sammen med.

Jeg kan se at langt de fleste efterhånden har haft dette tag (det er jo også blevet vinter i mellemtiden), men jeg tagger Rikke fra Flyv med mig. Håber du vil være med!

– Sille

Skriv et svar

