5 fredagsanbefalinger: Netflix-dokumentarer

Onde tunger ville nok påstå at Netflix ikke er så gode til dokumentarer. Pff, påstår jeg. Jeg er glad for Netflix’ udvalg, så her er 5 dokumentarer jeg vil anbefale til weekenden. Har du andre favoritter? Hit me up – jeg vil altid gerne have anbefalinger!

The Hunting Ground

En foruroligende dokumentar om den vanvittige voldtægtskultur der hersker på mange amerikanske universiteter. The Hunting Ground er historien om en gruppe modige studerende, der ikke længere vil finde sig i at høre ting som “Du kunne jo lade være med at drikke dig fuld!” når de henvender sig til myndighederne for at anmelde en voldtægt (læg mærke til at jeg skriver “når”, ikke “hvis”…) Samtidig ser dokumentaren nærmere på hvor mange penge der ligger bag denne kultur, hvor adskillige spirende sportsstjerner kan gøre hvad der passer dem, fordi deres karrierer ellers kan blive ødelagt – hvilket vil have konsekvenser for deres arbejdsgivere. Scary shit.

Chelsea Does

Jeg tror Chelsea Handler er mit nye yndlingsmenneske. I denne dokumentarserie undersøger Chelsea fire ting, der altid har interesseret og/eller undret hende: ægteskab, racisme, Silicon Valley og stoffer. Hendes hudløst ærlige, dead pan-agtige tilgang til alle emner er ikke bare enormt skægt, men også virkelig interessant. Hun tør at stille de bramfri spørgsmål, mange andre er bange for at stille, hvilket resulterer i at hun får nogle ret specielle svar, og hun bander og svovler som en havnearbejder. Chelsea Does er det friske pust indenfor dokumentarer, verden har brug for lige nu. Eller. I hvert fald det, jeg har brug for.

Indie Game: The Movie

Der er noget særligt ved de spil, der ikke kommer fra de milliardomsættende spilgiganter. Siger folk. Jeg ved faktisk ikke et klap om det, for jeg ender altid med at spille spil produceret af store firmaer, shame on me. Netop derfor tiltalte konceptet ved Indie Game: The Movie mig. Det er nemlig et fabelagtigt, næsten intimt indblik i den lange, seje kamp for at få udgivet et lille, velproduceret spil i en ubarmhjertig verden regeret af slipseklædte spilproducenter med lønsedler i millionklassen. Dokumentaren rørte mig så meget at adskillige tårer blev fældet undervejs, og den efterlod mig med en enorm respekt for de mennesker, der lægger umådelige mængder tid, penge og følelser i at producere smukke spiloplevelser. (Husk også at se efterfølgeren Indie Game: Life After.)


GMO OMG

Jeremy Seifert er bekymret for kloden og sine børns fremtid. Han har derfor lavet denne dokumentar, som er en undersøgelse af hvad GMO er, hvad det gør ved os og hvorfor de store madproducenter ikke vil fortælle os, om der er GMO i deres produkter. Dokumentaren stiller spørgsmålet, “Is this the end of real food?” og er i sig selv både fascinerende og skræmmende, men hvad jeg især er faldet for er Jeremys søns interesse for frø og afgrøder produceret uden gift.

Buck

Da jeg som ung hestepige så filmen Hestehviskeren med Robert Redford havde jeg ingen anelse om, at den var baseret på en rigtig historie. Dokumentaren om Buck Brannaman er en barsk historie om en dreng, der vokser op med en særdeles streng far. Som voksen nægter Buck selv at være ubarmhjertig og kold – i stedet fokuserer han på samarbejde, tillid og tålmodighed. Hans omgang med hestene (og i øvrigt også menneskene) i filmen er rørende, fascinerende og inspirerende og minder os om, hvor langt man kan komme med forståelse og hårdt arbejde. Det er en også en lille løftet pegefinger der skal huske os på, at vi skal omgås vores dyr og hinanden med respekt og kærlighed. All the feels.

– Sille

One thought on “5 fredagsanbefalinger: Netflix-dokumentarer

  1. Pingback: Fredagsfavoritter #7 | This Fictional Life

Skriv et svar

