Måneden i bøger – September 2016

Rent litterært har det været en lidt flad måned for os. Men vi har bare haft lidt mange andre ting at tænke på, bl.a. med omrokering og tilpasning af den nye blog. Og ærligt talt, så har vores lyst til at læse måske bare ikke været på sit højeste. Her er hvad vi, trods alt, formåede at kæmpe os igennem:

Sille har i denne måned læst:

Lysten skal som bekendt drive værket, og hvis mit værk var noget med at læse… well, så blev det ikke drevet særligt hurtigt fremad. Eller sådan noget.

30 kilometer i sekundet
Forfatter: Andrew Smith
Forlag: Høst & Søn
Ah, YA. Du krammer mig med dine bløde, kærlige ord, og dine skarpe kanter får tårerne til at trille. Finns historie er ingen undtagelse; han er en skøn, kompliceret karakter, perfekt på den mest uperfekte måde. Hans forhold til bedstevennen Cade og den fabelagtige Julia gav mig en følelse af, at hvis man bare kan finde sin egen Cade og sin egen Julia, så skal det nok gå det hele – også selvom man er så uheldig at være en karakter i sin fars bestseller-bog, have fået en hest i hovedet, mistet sin mor og lide af epilepsi (den er god nok; det er altså ikke noget jeg selv har fundet på.)

Fangirl 
Forfatter: Rainbow Rowell
Forlag: Macmillan
Rrrrainbow, manner. Jeg elsker hendes historier, simpelthen. Historien om Cath der bare gerne være i fred for verden så hun kan skrive sin fanfiction er sød (men uden at være alt for sukker-klistret), barsk (men ikke sådan at man frygter for nogens liv) og med en fin morale (men uden at være belærende). Jeg var helt pjattet med Rowells karakterer; især Reagan og Levi står for mig som nogle af de mest interessante personer, jeg kan huske at have mødt i en YA-bog. Skal jeg sætte en finger et sted, så bliver det her: Visse passager blev lidt langtrukne. Men så igen, jeg kan ikke se hvordan man skulle undvære dem.

Saga
Forfatter: Brian K. Vaughan, illustreret af Fiona Staples
Forlag: G. Floy Studio
Jeg sætter pris på at læse noget der starter med, “Skider jeg? Det føles, som om jeg skider!” Saga mindede mig om, at jeg burde læse flere tegneserier af denne kaliber: smukt tegnet, med vanvittige karakterer og universer, tør humor og medrivende historier. Jeg har ikke så meget andet at sige. Jeg elskede den. Og jeg glæder mig til at læse de andre i serien. Bum.

Louise har i denne måned læst:

Hold nu fast! For jeg har faktisk læst hele TO bøger i den her måned. Ja, jeg ved det, du tænker: “Hvordan gør hun det? Hvordan finder hun tid til det ?!” Ærligt, jeg forstår det virkelig heller ikke selv. IM-PO-NE-REN-DE!

Glimt af håb
Forfatter: Ruta Sepetys
Forlag: Lindhardt og Ringhof

Jeg var virkelig imponeret over denne her bog. Jeg havde glædet mig så meget til den, men da jeg så fik den blev jeg lidt negativ over den, det ændrede sig dog hurtigt!
Du kan læse min anmeldelse her

Furiously Happy: A Funny Book About Horrible Things
Forfatter: Jenny Lawson
Forlag: Flatiron Books

Den her bog er en af grundende til at jeg ikke har læst  mere i september. Den var ret intens at komme igennem. Den er fantastisk sjov og lærerig, men personligt lidt af en øjenåbner.
Du kan læse hvorfor her.

Skriv et svar

