Boganmeldelse – Deathless

Deathless

Forfatter: Catherynne M. Valente
Forlag: Tor Books
Sideantal: 352
Originalsprog: Engelsk

deathless

Cat Valentes vilde fortælling foregår først og fremmest i Rusland, i 1920’ernes lettere deprimerende Leningrad. For mig var forvirringen total fra begyndelsen; først var alt fryd og gammen (eller, så meget det nu kunne være i Leningrad på det givne tidspunkt) og helt almindeligt. Før jeg vidste af det blev vores kvindelige hovedperson Marya Morevna hentet af selveste Koschei, Zaren af Liv, der skal være hendes fremtidige ægtemand, i en bil med (ande)fødder – men naturligvis først efter at hver af Maryas søstre er blevet hentet af og gift med hver deres respektive mænd, der i virkeligheden er fugle. Bare sådan en helt almindelig dag i Valente-land.
Jeg elsker det.
Stemningen er vild, mørk, brutal og blodig, og modsat Valentes Fairyland-serie ville jeg nok ikke anbefale nogen at læse Deathless for mindre børn (medmindre intentionen er at give dem mareridt og et dybt forvrænget billede af det ”rigtige” Leningrad. Det kan man selvfølgelig gøre som man vil, I’m not here to judge). Bogen emmer dog stadig af den samme eventyrlige, whimsical fornemmelse hele vejen igennem. Historien buldrer derudaf; jeg kan næsten høre det industrielle Rusland blande sig med det florlette strejf af klassiske eventyr, hvilket henleder tankerne på steampunk. Jeg får Neverwhere-vibes, men kan ellers ikke komme i tanke om noget andet at sammenligne med.
Jeg elsker det.
Marya er måske min nye heltinde, på samme måde som Ronja Røverdatter var det da jeg var barn, komplet med sort, viltert hår; hun er belæst, eftertænksom, drømmende og gennemført tough. Men i sammenligning med hele den vilde, næsten gale eventyrverden er hun også befriende almindelig og menneskelig. Hun vil det bedste for sig selv og sine egne, hun vil kæmpe for det hun mener er godt, men hun træder også tit et skridt tilbage og tvivler på sine egne intentioner, og de valg hun træffer er langtfra altid de rette. Hun er en kompliceret, moderne eventyrprinsesse. Koschei the Deathless er lige så kompleks; hans ellers så smukke, grusomme ydre gemmer på stor længsel og en voldsom kærlighed til Marya. Deres forhold er vildt og dyrisk, og smukt og poetisk – og ægte og tragisk.
Jeg elsker det.

citat deathless

Valente skriver vildt og utæmmet, og alligevel med så misundelsesværdigt meget præcision og sirlighed. Det føles som om hver eneste sætning er kreeret med det formål at gøre mig blød i knæene, men jeg bliver også svimmel, for hun formår at forme sætningerne så de er præcist lige så snørklede og forvirrende som selve historien. En stor del af tiden måtte jeg tage mig selv i at tænke ”What the hell, ej, det stod der da ikke!”, for godt nok forventer jeg en høj standard når det er Valente, men med Deathless formår hun alligevel at løfte sproget til nye, storslåede højder.
Jeg elsker det.
Som barn drømte jeg altid om magiens verden; om at blive hvirvlet ind i en anden verden med flyvende væsner, ildspyende drager og alfer. Valente fik mig til at tænke mig om en ekstra gang. Er fantasiens og magiens verden virkelig et alternativ, man bør stræbe efter? Er den altid så florlet og babyblå som jeg håbede gennem hele min barndom, eller er den lige så mørk og uforudsigelig som virkeligheden? Jeg er ikke længere sikker. Jeg ville i hvert fald nødigt være i Maryas sko; midt i den evige kamp mellem ægtemanden Zaren af Liv og dennes bror, Viy, Zaren af Død – en kamp, der aldrig vindes eller tabes af nogen. ”The war is always going badly.”
Jeg elsker det. Det hele. Selvom jeg stadig er drønforvirret, fortjener Valentes vanvittige fortælling 5 ud af 5 stjerner.
-Sille

One thought on “Boganmeldelse – Deathless

  1. Pingback: Late night book chat med Louise og Sille, #2 | Trillebøger

Skriv et svar

