Boganmeldelse – Alice i Eventyrland

Alice i Eventyrland

Forfatter:  Lewis Carroll
Forlag:  Carlsen
Sideantal: 136
Orginalsprog: Engelsk (læst på dansk)
Illustrationer:  Tove Jansson

Skærmbillede 2016-02-25 kl. 21.50.23
Mit eventyr med Alice begyndt, da jeg så et opslag på Rikkes Instagram, og læste et indlæg på hendes blog .
Indlægget/opslaget var en udfordring: “Læs en bog der er blevet filmatiseret” . Den var jeg straks med på, og jeg havde netop købt den smukkeste udgave af “Alice i Eventyrland” på bogudsalg, så det passede jo perfekt!
Jeg har for ud for læsningen af bogen, både set tegnefilmen og spillefilmen. Jeg elsker begge film, og ser dem gerne igen og igen.
Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet mig af bogen, men nok slet ikke det, den viste sig at være.
Det er svært for mig at sige, især fordi det er en utroligt elsket bog blandt mange, men jeg er ikke fan.
Jeg fandt den kaotisk, og usammenhængende. Men kom hurtigt frem til, at det nok skyldes det faktum, at jeg ikke er et barn.
Jeg kan godt se hvorfor børn elsker denne bog. Jeg kan godt forstå, hvorfor de bliver suget ind af fantasien i historien. Hele universet er så fantasifuldt, at et barn ville kunne bruge timer på det. Og de fantastiske illustrationer, der er i min smukke udgave, kan kun medvirke til kærligheden og fantasien.

Skærmbillede 2016-02-25 kl. 22.04.03

Skærmbillede 2016-02-25 kl. 22.04.30

Skærmbillede 2016-02-25 kl. 22.04.46

Skærmbillede 2016-02-25 kl. 22.05.01

Jeg faldt også pladask for illustrationerne, og det var faktisk også hovedårsagen til at jeg købte bogen. De er smukke, og dette er kun et meget lille udsnit af dem.
Jeg er sikker på, at jeg står meget alene med mit kaotiske indtryk. Og skammer mig også meget over det.
Jeg ville så gerne kunne tilmelde mig fan gruppen, og hylde den. Det kan jeg også, hvis jeg udelukkende ser på den som en børnebog, hvilket den jo også er.
Så hvis jeg slår min indre voksen fra, og overgiver mig til mit barnlige jeg, må jeg sige den er fantastisk.
Jeg har valgt at give den 3/5 stjerner.
For det er uden  tvivl et fantastisk stykke forfatterarbejde, og jeg beundre Lewis Carroll for hans fantasi og evne til at finde på overgange, om end jeg fandt det hele kaotisk.
-Louise

 

tumblr_m9nexq5cq51r5d4e7o1_500

 

Skriv et svar

